Fauzia, Anis (2019) Model pembelajaran tahfizh al-Qur’an pada program sekolah tahfizh di Hai’ah Tahfizh Al-qur’an (HTQ) UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
14110195.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
INDONESIA:
Model pembelajaran merupakan salah satu komponen penting dalam pelaksanaan pembelajaran, termasuk dalam pembelajaran tahfizh Al-Qur’an. Maka dari itu guru harus kreatif dalam memilih model pembelajaran sehingga pesan-pesan penting dalam sebuah pembelajaran dapat tersampaikan dengan baik.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) mendeskripsikan model pembelajaran tahfizh Al-Qur’an yang diterapkan pada program Sekolah Tahfizh HTQ UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, dan (2) mendeskripsikan faktor-faktor pendukung dan penghambat dalam proses pelaksanaan pembelajaran tahfizh Al-Qur’an pada program Sekolah Tahfizh HTQ UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.
Untuk mencapai tujuan tersebut, digunakan pendekatan penelitian kualitatif deskriptif dengan mengambil objek program Sekolah Tahfizh HTQ UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Pengumpulan data menggunakan teknik wawancara, observasi dan dokumentasi. Untuk mengetahui kebsahan data digunakan teknik triangulasi data metode. Sedangkan teknik analisis data dilakukan dengan langkah-langkah pengumpulan data, reduksi data, penyajian dan penarikan kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa model pembelajaran yang diterapkan pada program Sekolah Tahfizh adalah model pembelajaran interaksi sosial dan kooperatif. Model pembelajaran interaksi sosial dapat dilihat dari metode talaqqi serta dikumpulkannya peserta dalam satu tempat. Adapun model pembelajaran kooperatif terlihat dalam metode tasmi’ yang digunakan peserta Sekolah Tahfizh. Faktor pendukung ada lima, antara lain: kualitas guru yang profesional, mampu membaca Al-Qur’an dengan baik dan benar, tersedianya pembimbing/ustadz, tempat dan suasana pembelajaran yang nyaman, dan adanya teman sesama peserta Sekolah Tahfizh. Adapun faktor penghambatnya ada empat, antara lain: kualitas bacaan Al-Qur’an yang kurang bagus, talaqqi ke banyak ustadz, kesibukan dan ketidak-tetapan jadwal kuliah peserta, dan menurunnya keaktifan peserta untuk hadir di Sekolah Tahfizh.
ENGLISH:
The model of learning is one important component in the implementation of learning, including in the learning of memorizing Qur'an. Therefore teachers should be creative in choosing model of learning, so that important messages in a study can be carried out well.
The purpose of this research is to: (1) describe the learning model of memorizing Qur’an that applied on Sekolah Tahfizh program HTQ State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang, and (2) describe the factors of supporting and inhibiting in the learning implementation process of memorizing Qur’an on Sekolah Tahfizh program HTQ State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang.
To achieve these purposes, qualitative descriptive research approach used by taking Sekolah Tahfizh HTQ program as object. Collecting data is done by interviews, observation and documentation techniques. To know the validity of data used triangulation techniques of data and method. While the techniques of data analysis was done by the steps of data collection, data reduction, presentation and conclusion.
The results showed that the learning model is applied on Sekolah Tahfizh program is social interaction and cooperative learning model. Social interaction model can be viewed from the talaqqi method and the participants gathered in one place. As for the cooperative model seen in the method of tasmi ' that used by participants of Sekolah Tahfizh program. There are five supporting factors, among others: quality of professional teachers, able to read the Qur'an properly and correctly, the availability of mentors, place and a comfortable learning atmosphere, and the presence of friends of fellow Sekolah Tahfizh participants. There are four inhibiting factors, among others: quality of reading Qur'an is lacking good, talaqqi to many ustadz, busyness and the lack of schedule participants, and decreased activity of participants to attend at Sekolah Tahfizh.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Amrullah, Abdul Malik Karim | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | model pembelajaran; tahfizh Al-qur’an; sekolah tahfizh; learning model; memorizing Al-qur’an | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 12 Aug 2019 12:58 | ||||||
Last Modified: | 12 Aug 2019 12:58 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/14477 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |