Aini, Fathihatin Nur (2019) Peran guru PAI dalam meningkatkan EQ dan motivasi belajar siswa mata pelajaran akidah akhlak kelas VIII MTs Sunan Kalijogo Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14110049.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Dalam dunia pendidikan peranan guru sangatlah penting, karena tugas guru bukan hanya mentransfer ilmu saja tapi juga membimbing anak didik menjadi manusia dewasa yang bersusila dan cakap. Tanpa bimbingan dari guru anak didik akan mengalami kesulitan dalam menghadapi perkembangan dirinya. Pada prinsipnya, dalam proses belajar mengajar seharusnya seorang guru tidak hanya mementingkan IQ saja, akan tetapi juga harus menumbuhkan serta meningkatkan kecerdasan emosional (EQ) dan motivasi belajar peserta didik, sehingga bisa mencetak lulusan-lulusan yang berintelektual tinggi juga beretika moral yang luhur.
Penelitian ini bertujuan untuk: (1) Mengetahui peran guru PAI dalam meningkatkan EQ dan motivsi belajar siswa mata pelajaran akidah akhlak kelas VIII MTs Sunan Kalijogo Malang. (2) Mengetahui faktor pendukung dan penghambat guru PAI dalam meningkatkan EQ dan motivasi belajar siswa mata pelajaran akidah akhlak kelas VIII MTs Sunan Kalijogo Malang.
Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan teknik observasi, wawancara, dan dokumentasi yang dianalisis dengan langkah yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Keabsahan data dalam penelitian ini menggunakan teknik triangulasi sumber.
Hasil dari penelitian menunjukkan, (1) Peran guru PAI dalam meningkatkan EQ dan Motivasi belajar siswa antara lain: Guru harus terbuka dengan siswa agar siswa bisa sharing tentang masalahnya, senantiasa memberikan motivasi kepada semua siswa, memberikan petuah dan ceramah, memberikan tugas seperti mencatat keseharian siswa dalam kolom yang berisi hal-hal positif dan negatif, mendatangkan motivator dari luar seperti alumni yang sudah sukses, diadakannya pembiasaan-pembiasaan disekolah, diadakannya ekstrakurikuler untuk menyalurkan bakat dan minat siswa. (2) Faktor pendukung dan penghambat EQ dan motivasi belajar siswa ada 3 yaitu faktor intren, faktor ekstren, dan media sosial.
ENGLISH:
In the world of education the role of the teacher is very important, because the task of the teacher is not only transferring knowledge but also guiding students to become mature and capable adults. Without guidance from teachers, students will experience difficulties in facing their development. In principle, in the teaching and learning process should a teacher not only prioritize IQ, but also must grow and improve emotional intelligence (EQ) and learning motivation of students, so they can print high-intellectual graduates who are also ethically moral.
This study aims to: (1) Determine the role of PAI teachers in improving EQ and student learning motivation in the eighth grade morality subjects of MTs Sunan Kalijogo Malang. (2) Knowing the supporting factors and inhibitors of PAI teachers in increasing EQ and student motivation in class VIII morality in MTs Sunan Kalijogo Malang.
This research use desciptive qualitative approach. Data collection techniques in this study used observation, interview, and documentation techniques which were analyzed by steps such as data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The validity of the data in this study uses the source triangulation technique.
The results of the study show, (1) The role of PAI teachers in improving EQ and student learning Motivation includes: Teachers must be open to students so students can share about the problem, always provide motivation to all students, give advice and lectures, give assignments such as recording daily students in the column that contains positive and negative things, bring in outside motivators such as alumni who have been successful, holding habituations at school, holding extracurricular activities to channel students' talents and interests. (2) Supporting factors and EQ inhibitors and student learning motivation are 3, namely internal factors, external factors, and social media.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Bashith, Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | peran guru PAI; meningkatkan EQ; motivasi belajar; role of PAI teachers; increasing EQ; learning motivation | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 05 Aug 2019 14:28 | ||||||
Last Modified: | 05 Aug 2019 14:28 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/14469 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |