Oktavia, Nada (2019) Konsep pengembangan pendidikan Islam di Indonesia telaah pemikiran Muhaimin. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
15110022.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
INDONESIA:
Pendidikan adalah ilmu yang dipahami serta dikembangkan dari ajaran dan nilai-nilai fundamental yang terkandung dalam sumber dasarnya, yaitu al-Quran dan al-Sunnah. Dalam hal ini, lebih mengarah pada pemikiran Muhaimin yakni Pengembangan Pendidikan Islam. Pertumbuhan dan perkembangan pendidikan Islam di Indonesia, sangat terkait erat dengan peran dari seorang guru yang mana bertujuan untuk tercapainya pendidikan Islam yang bisa mengikis degradasi moral yang terletak pada generasi penerus bangsa yang masih mengampu pendidikan di sekolah.
Tujuan dari penelitian ini adalah, pertama, untuk mengetahui dan memahami dasar-dasar Pemikiran Pengembangan Pendidikan Islam perspektif Muhaimin. Kedua, untuk mengetahui dan memahami bagaimana konsep Pemikiran Pengembangan Pendidikan Agama Islam di Indonesia perspektif Muhaimin terhadap peningkatan kualitas Guru Pendidikan Agama Islam.
Penelitian ini menggunakan penelitian kepustakaan, yaitu mengkaji dengan mencari informasi dan data yang berasal dari bahan-bahan tertulis serta relevan dengan permasalahan yang dibahas. Sedangkan pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah Discourse Analysis Krippendorf. Pendekatan discourse analysis merupakan pendekatan yang berfokus untuk mendefinisikan teks sebagai fenomena untuk mengeksplorasi gagasan tentang suatu hal.
Hasil dari penelitian ini, pertama, dasar pemikiran dari pengembangan pendidikan Islam, yakni menjelaskan bahwa orang yang berkutat dalam ranah pendidikan harus berpikir analitis-kritis, kreatif dan inovatif dalam menghadapi berbagai praktik dan isu aktual di bidang pendidikan. Jika kita telah memahami dengan benar tujuan dari pengembangan pendidikan Islam maka kita bisa membentuk pribadi yang mencerminkan ajaran-ajaran agama Islam dan bertakwa kepada Allah SWT. Kedua, pemahaman yang benar terhadap tujuan dari pendidikan Islam, akan memberikan banyak dampak positif terhadap dunia pendidikan. Muhaimin bertujuan untuk meningkatkan kualitas guru yang memiliki standar nasional, bersifat profesional dan memiliki akhlak yang berpegang teguh pada al-Qur’an dan hadits.
ENGLISH:
Education is a science that is understood and developed from the fundamental teachings and values of the basic sources, the Quran and al-Sunnah. In this case, it is directed more at Muhaimin's thinking regarding the Islamic Education Development. The growth and development of Islamic education in Indonesia are closely related to the role of a teacher which aims to achieve Islamic education that can eradicate moral degradation of Indonesian future generation who are still pursuing education in schools.
This study aims, first, to know and understand the basics of the Islamic Education Development’s Thinking based on Muhaimin’s perspective. Second, it aims to know and understand how the concept of Islamic Education Development’s Thinking in Indonesia according to Muhaimin’s perspective affect the improvement of Islamic Education Teacher’s quality.
This is library research, which examines definite case by searching for information and data derived from written materials that are relevant to the issues discussed. Meanwhile, the approach employed in this study is the Krippendorf Analysis Discourse. Discourse analysis approach is an approach that tends to focus on defining text as a phenomenon to explore changes in ideas concerning certain things.
The results of this study indicate that, first, the rationale for developing Islamic education, namely explaining that people who are engaged in the realm of education must think analytically-critically, creative and innovative in dealing with various practices and actual issues in the field of education. If we have correctly understood the purpose of developing Islamic education then we can form a person who reflects the teachings of Islam and is fearful of Allah SWT. Second, a correct understanding of the goals of Islamic education, will provide many positive impacts on the world of education. Muhaimin aims to improve the quality of teachers who have national standards, be professional and have morals that cling to the Qur'an and hadith
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Marno, Marno | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | pengembangan pendidikan islam; kualitas guru; Muhaimin; Islamic education development; teacher's quality | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 25 Jul 2019 11:18 | ||||||
Last Modified: | 25 Jul 2019 11:18 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/14419 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |