Responsive Banner

Pengembangan media pembelajaran berbasis android dalam bentuk buku saku digital untuk mata pelajaran Fiqih materi ajar mawaris di kelas XI MAN 2 Ponorogo

Utama, Riyan Deta Prastya (2019) Pengembangan media pembelajaran berbasis android dalam bentuk buku saku digital untuk mata pelajaran Fiqih materi ajar mawaris di kelas XI MAN 2 Ponorogo. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
13110226.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (26MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Dalam Bentuk Buku Saku Digital Untuk Mata Pelajaran Fiqih Materi Ajar Mawaris merupakan salah satu sarana guna membantu memahami dan memudahkan siswa dalam belajar fiqih mawaris bagi siswa kelas xi, kebutuhan akan media yang mengikuti perkembangan zaman serta menarik peserta didik untuk menambah semangat belajar, salah satu alasan untuk melatar belakangi penelitian pengembangan ini. Pada buku saku digital ini menjelaskan materi fiqih mawaris sesuai dengan kompetensi yang di harapkan pada jenjang Madrasah Aliyah dan dikemas dengan media yang menarik bagi siswa.

Tujuan penelitian mengembangkan media pembelajaran ini untuk: (1) Menghasilkan Media Pembelajaran Berbasis Android Dalam Bentuk Buku Saku Digital Untuk Mata Pelajaran Fiqih Materi Ajar Mawaris Di Kelas XI MAN 2 Ponorogo. (2) Mengetahui kelayakan produk berupa Buku Saku Digital berbasis Android untuk diterapkan sebagai media pembelajaran Fiqih materi ajar mawaris di MAN 2 Ponorogo. (3) Mengetahui dampak penggunaan Buku Saku Digital berbasis Android terhadap prestasi belajar siswa di MAN 2 Ponorogo.

Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah Research and Development (R&D) dengan desain pengembangan ADDIE yang memiliki 5 tahapan dalam prosedur rancangan dan pengembangan.

Hasil dari penelitian dan pengembangan media pembelajaran berbasis android dalam bentuk buku saku digital untuk mata pelajaran fiqih materi ajar mawaris, memenuhi kriteria valid dengan ahli uji coba materi mencapai tingkat kevalitan 83,33% yang berarti valid, ahli desain mencapai 82,85% artinya valid, ahli pembelajaran fiqih, 80,68%, Hasil penilaian angket siswa kelas yang menggunakan mendapat skor 93.04 % yang berarti sangat valid. Hasil peningkatan nilai rata-rata dari pre-test ke post-test kelompok eksperimen yaitu 0,60 yang masuk kategori sedang, lebih tinggi dari kelompok kontrol yang tidak menggunakan media yang di kembangkan yaitu 0,29 yang masuk kategori rendah. Perolehan hasil perhitungan Pearson Product Moment adalah 0,620 dimana 0,620 > 0,470 maka dengan demikian taraf signifikansinya adalah 1%, yang berarti terdapat pengaruh hubungan positif antara penggunaan media buku saku digital mata pelajaran fiqih yang di kembangkan dan peningkatan prestasi belajar fiqih mawaris siswa kelas xi MAN 2 Ponorogo.

ENGLISH:

The development of Android- Based Learning Media in Form of Digital Pocket Books for Fiqh Subjects for Mawaris Teaching Materials is one of the tools to help to understand and facilitate students in studying Fiqh Wawaris for class XI students. The need for media that keeps up with the era development, which also attracts students to increase learning enthusiasm, is one of the reasons for conducting this research. This digital pocket book explains the material of Islamic jurisprudence (Fiqh Mawaris) in accordance with the competencies expected at the level of Madrasah Aliyah and is equipped with media that attracts students’ interest.

The objectives of the research are to develop this learning media to: (1) Produce Android-Based Learning Media in Form of Digital Pocket Books for Fiqh Subjects for Mawaris Teaching Materials in Class XI of MAN 2 Ponorogo. (2) Know the feasibility of the product, which is Android-based Digital Pocket Book, to be applied as a Fiqh learning media for Mawaris teaching materials in MAN 2 Ponorogo. (3) Know the impact of using an Android -based Digital Pocket Book on students’ learning achievement at MAN 2 Ponorogo.

The research method used in this study is Research and Development (R&D) using ADDIE development design which has 5 stages in the design and development procedures.

The results of the research and development of android-based learning media in form of digital pocket books for Fiqh subject for mawaris teaching material has met valid criteria with experts on test on the material reaching validity level of 83.33% which means valid, design experts reach 82.85% that means valid, Fiqh learning experts reaches 80.68%, and the results of the student questionnaire assessment obtains a score of 93.04% which means very valid. The results of the increase in the average value of the pre-test to the post-test of the experimental group were 0.60 which was in the medium category, higher than the control group that did not use the developed media which was 0.29 which was in the low category. The Pearson Product Moment calculation shows a result of 0.620 where 0.620> 0.470. Thus, the significance level is 1%, meaning there is a positive relationship between the use of digital pocket books media of the developed Fiqh subjects and the improvement of class XI students at MAN 2 Ponorogo’s improvement regarding Fiqh Mawaris learning.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Prabowo, Sugeng Listyo
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDPrabowo, Sugeng ListyoUNSPECIFIED
Keywords: media pembelajaran berbasis android; buku saku digital; mata pelajan fiqih; materi ajar mawaris; madrasah aliyah; android-based learning media; digital pocket book; fiqh subject; teaching of mawaris; madrasah aliyah
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Dian Anesti
Date Deposited: 16 Jul 2019 14:52
Last Modified: 16 Jul 2019 14:52
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/14410

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item