Qomar, Dwi Samsul (2019) Peran guru IPS dalam optimalisasi karakter tanggung jawab dalam pembelajaran IPS siswa kelas VIII B di MTsN 1 Malang Sepanjang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12130112.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pendidikan karakter bertanggug jawab adalah sikap dan perilaku seseorang untuk melaksanakan tugas dan tanggung jawabnya, yang seharusnya dilakukan oleh diri sendiri. Pembentukan karakter bertanggung jawab dapat diterapkan di sekolah melalui kegitan belajar mengajar maupun di luar pembelajaran,Tanggung Jawab merupakan salah satu sikap yang harus dibentuk sedini mungkin kepada siswa agar siswa dapat mempertanggungjawabkan apa yang telah dilakukannya.
Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah (1) Bagaimana peran guru IPS dalam optimalisasi Karakter Tanggung Jawab dalam pembelajaran IPS siswa kelas VIII B di MTsN 1 Malang? (2)Apa saja faktor kendala Guru IPS dalam membentuk karakter bertanggung jawab dalam pembelajaran IPS siswa kelas VIII B di MTsN 1 Malang ?. tujuan penelitian ini adalah (1)Untuk menjelaskan peran guru IPS dalam optimalisasi Karakter Tanggung Jawab dalam pembelajaran IPS siswa kelas VIII B di MTsN 1 Malang. (2) Untuk menjelaskan kendala Guru Guru IPS dalam membentuk karakter bertanggung jawab dalam pembelajaran IPS siswa kelas VIII B di MTsN 1 Malang.
Dalam penelitian ini metode penelitian yang digunakanadalah pendekatan kualitatif dan jenis penelitian ini adalah studi kasus. Kemudian pengumpulan data dengan metode observasi, wawancara, dan dokumentasi.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa, (1) Bentuk-bentuk karakter bertanggung jawab siswa yaitu selalu mengerjakan tugas sekolah dengan baik, selalu mengikuti sholat berjamaah disekolah dan hukuman-hukuman bagi yang melanggar peraturan sekolah dengan menggunakan pendekatan persuasif yaitu nasihat yang selalu diberikan kepada siswa, kemudian pemberian hukuman dan pemberian contoh contoh dalam kehidupan sehari hari (2) faktor dan kendala dalam jalannya pembentukan karakter bertanggung jawab pada siwa kelas VIII B di MTsN 1 Malang Sepanjang, faktor kendalanya disini ialah tentang faktor lingkungan yang tidak mendukung akan sikap bertanggung jawab yaitu dari faktor keluarga dan teman.
ENGLISH:
Responsible character education is the attitude and behavior of a person to carry out their duties and responsibilities, which should be done by oneself. The formation of responsible characters can be applied in schools through teaching and learning activities as well as outside learning. Responsibility is one attitude that must be formed as early as possible to students so that students can be accountable for what they have done.
The formulation of the problem in this study is (1) What is the role of social studies teachers in optimizing the Character Responsibility in Social Studies learning for students of class VIII B at MTsN 1 Malang Along? (2) What are the inhibiting factors and constraints of Social Sciences Teachers in shaping the character responsible for social studies learning in class VIII B students in Malang 1 MTsN Along? the objectives of this study were (1) to determine the role of social studies teachers in optimizing the character of responsibility in social studies learning for students of class VIII B at MTsN 1 Malang. (2) To find out the obstacles and constraints of Social Sciences Teacher Teachers in shaping the character responsible for social studies learning in class VIII B students at MTsN 1 Malang.
The research method used qualitative approach and case study. In collecting data used observation method, interview, and documentation.
The results of this study indicate that, (1) Character forms are responsible for students which are always doing school work well, always attending congregational prayers at school and punishes those who violate school rules by using a persuasive approach that is advice that is always given to students, then giving punishment and giving examples in daily life (2) factors and inhibitors in the way of character building responsible for class VIII B students at Malang MTsN 1 Along, the inhibiting factor here is about environmental factors that do not support responsible attitudes namely from family and friend factors.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Pusposari, Luthfiya Fathi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | guru; peran; karakter tanggung jawab; IPS; teacher; role; character responsibility; social sciences | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 27 Jan 2020 15:10 | ||||||
Last Modified: | 27 Jan 2020 15:10 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/14382 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |