Habibah, Elvin Nur (2018) Beauty concept on male body treatment advertisement. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14320104.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
Nowadays, many people generally have standard on beauty definition. Both male and female have their own point of view on their beauty. People may consider that brighter skin color is beautiful in women or even everyone may consider that slim and tall is a standard for women beauty. Actually, beauty is not only for female but also for male. Male has his own concept of beauty for instance tall, six pack body and also bright skin. Futhermore, media has a significant role to influence how the people see the world. Using media, people have the ability to witness any important events on the world. This power of media raises the problem about deciding which one is important and which one is not. This kind of practice inevitably will influence which fact that media choose to deliver to their audiences. One of media is advertisement which has various and attractive forms especially on beauty product. It potentially gives influence in constructing those standards of beauty which is so called as beauty concept (Abdelaal, 2014). Therefore, the researcher wants to analyze how the beauty concept for male is constructed in body treatment advertisement.
This research tries to analyze beauty concept on male body treatment advertisements based on three-dimensional models of discourse in Fairclough’s Critical Discourse Analysis (CDA) framework. It is conducted to: (1) find the concept constructed in facial wash advertisements (2) know the way of beauty concept for male in facial wash advertisements. As approach, it uses qualitative by using content or document analysis to analyze the beauty concept for male in facial wash advertisements. There are three stages in analyzing the data, the first is finding textual feature in the advertisement. Then, discussing in the discourse practice which consists of text production, distribution and consumption. The last is how text position in the social practice.
The result shows that textual feature is commonly used in the male body treatment advertisement is adjective. It has important role in describing the result of the product advertised. The advertiser uses linguistic and semiotic elements as the power in provoking the audience about preeminence of the product. Moreover, through advertisement can convince audience about the standard and concept of men’s beauty such as white and moist skin, fragrant body and free from pimples. Then, the next research is suggested to investigate masculinity through advertisement using the same approach and theory.
INDONESIA:
Dewasa ini, pada umumnya seseorang memiliki standar dalam mendefinisikan kecantikan. Baik laki – laki maupun perempuan memiliki perspektif masing masing. Seseorang bisa menentukan bahwa warna kulit yang lebih bersinar adalah wanita cantik atau setiap orang mengira bahwa langsing dan tinggi adalah standar kecantikan perempuan. Sebenarnya cantik tidak hanya istilah bagi perempuan akan tetapi juga patut bagi laki – laki.laki – laki memiliki cara pandang sendiri dalam menentukan standar kecantikannya seperti tinggi, kekar dan kulit cerah. Selanjutnya, media memegang peran penting untuk mempengaruhi bagaimana seseorang melihat dunia. Melalui media, seseorang memiliki kemampuan menyaksikan berbagai peristiwa penting di dunia. Kekuatan media memicu masalah tentang memutuskan mana yang penting atau tidak. Praktik yang tidak dapat dihindarkan seperti ini akan mempengaruhi fakta mana yang media pilih untuk disampaikan kepada audiennya. Salah satu media adalah iklan yang mana memiliki bermacam – macam bentuk dan menarik khususnya iklan produk kecantikan. Hal ini berdampak memberikan pengaruh dalam membentuk standar kriteria cantik yang disebut konsep kecantikan (Abdelaal, 2014). Oleh kerena itu, peneliti ingin menganalisis bagaimana konsep kecantikan untuk laki – laki terbentuk dalam iklan produk perawatan tubuh laki – laki.
Penelitian ini mencoba menganalisis konsep kecantikan pada iklan – iklan perawatan tubuh untuk laki – laki berdasarkan three-dimensional models of discourse oleh Norman Fairclough melalui kerangka Critical Discourse Analysis. Hal ini ditujukan untuk (1) menemukan konsep yang terbentuk pada iklan – iklan produk perawatan tubuh laki – laki (2) untuk mengetahui bagaimana konsep kecantikan untuk laki – laki pada iklan – iklan produk perawatan tubuh laki – laki. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan menganalisis isi atau dokumen untuk meneliti konsep kencantikan untuk laki – laki dalam iklan – iklan produk perawatan tubuh. Ada tiga tahapan dalang mengolah data, yang pertama adalah mencari fitur kata di iklan iklan tersebut. Kemudian mendiskusikan praktik diskurs meliputi produksi , mendistribusian dan mengkonsumsian kata. Terakhir adalah bagaimana posisi kata dalam praktik sosial.
Hasilnya menunjukkan bahwa fitur kata yang sering digunakan dalam iklan – iklan perawatan tubuh adalah kata sifat. Hal ini memiliki peran penting dalam mendeskripsikan hasil produk yang diiklankan. Pengiklan menggunakan elemen semiotik dan linguistik sebagai kekuatan memprovokasi audien tentang kelebihan produk. Melalui iklan mampu meyakinkan audien tentang standar dan konsep keindahan laki – laki seperti kulit putih dan lembut, tubuh harum dan terbebas dari jerawat. Kemudian, peneliti selanjutnya disarankan untuk mendalami konsep maskulinitas pada iklan dengan pendekatan dan teori yang sama.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Rohmah, Galuh Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | critical discourse analysis; male body treatment; advertisement; beauty concept; analisis wacana kritis; produk perawatan tubuh pria; iklan; konsep kecantikan | ||||||
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 17 May 2019 09:08 | ||||||
Last Modified: | 17 May 2019 09:08 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/14202 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |