Responsive Banner

Upaya guru pendidikan agama Islam untuk meningkatkan minat siswa dalam pembelajaran pendidikan agama Islam kelas VII di SMP Ibnu Sina Blimbing Malang

Rachman, Muhammad Arif (2018) Upaya guru pendidikan agama Islam untuk meningkatkan minat siswa dalam pembelajaran pendidikan agama Islam kelas VII di SMP Ibnu Sina Blimbing Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
14110126.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (5MB)

Abstract

INDONESIA:

Skripsi ini memiliki latar belakang tentang pentingnya pembelajaran Pendidikan Agama Islam bagi siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) di Ibnu Sina Blimbing Malang. Pasalnya, tingkat motivasi siswa dalam melaksanakan pembelajaran Pendidikan Agama Islam sangat kurang. Hal ini, difaktorkan karena kurang minatnya siswa dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam di sekolah. Maka dari permasalahan diatas peneliti tertarik untuk membahas dan menulis sebagai penelitian skripsi, agar tercapai tujuan pendidikan yakni pembelajaran Pendidikan Agama Islam yang efektif di sekolah.

Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) Mengetahui minat siswa kelas tujuh di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Ibnu Sina Blimbing Malang dalam mekasanakan pembelajaran Pendidikan Agama Islam. (2) Mengetahui proses siswa kelas tujuh di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Ibnu Sina Blimbing Malang dalam mekasanakan pembelajaran Pendidikan Agama Islam. (3) Mengetahui upaya untuk meningkatkan minat siswa kelas tujuh di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Ibnu Sina Blimbing Malang dalam mekasanakan pembelajaran Pendidikan Agama Islam.

Untuk mencapai tujuan diatas, penelitian ini menggunakan metode kualitatif. Jenis riset ini adalah studi kasus yang menyelidiki kegiatan dan aktivitas guru dan murid dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam yang diselenggarakan di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Ibnu Sina Blimbing Malang. Penelitian ini menggunakan teknik penggumpulan data observasi, wawancara dan dokumentasi dengan menggunakan analisis data model Miles dan Huberman.

Hasil penelitian menunjukan bahwa: 1) Minat siswa yang ditemukan meliputi : (a) rendahnya minat siswa dalam belajar Pendidikan Agama Islam. (b) perbedaan latar belakang siswa yang menyebabkan menurunnya tingkat keseriusan, dan jugadisebabkan kurangnya dorongan orang tua. (c) kurangnya minat siswa terhadap pelajaran Pendidikan Agama Islamitu sendiri.2) Sedangkan proses pembelajaran Pendidikan Agama Islammeliputi : (a) proses awal pembelajaran terdiri dari salam, menanyakan kabar dan cerita-cerita keseharian. (b) proses pembelajaran kritis siswa(c) proses akhir pembelajaran, siswa diberikan tes untuk mengukur hasil pembelajaran.3) Terakhir upaya untuk meningkatkan minat siswa adalah: a) menggunakan pendekatan ibu. b) menggunakan pendekatan humanisme. c) dan memberikan motivasi dalam bentuk cerita, stand up dan permainan edukasi.

ENGLISH:

This thesis has the background about the improtance of learning the education of Islamic Religion for Junior High School students in Ibnu Sina Blimbing, Malang. Somehow, the students’ motivation in implementing Islamic Religion learning is too low. The factor is because the less of willingness for the students in learning Islamic Religion education at school. Thus, in the above problem, the researcher is interested in discussing and writing as thesis research, so that achieved the purpose of learning which is Islamic Religion Education which is effective at school.

The purpose of this research are for: 1) Acknowleding the students’ willingness Class Seven in Junior High School in Ibnu Sina Blimbing Malang in implementing learning the education of Islamic religion. 2) Acknowleding the process of Class Seven in Junior High School Ibnu Sina Blimbing Malang in implementing the learning of Islamic Education. 3) Acknowledging the effort of improving the willingness of students Class Seven in Junior High School Ibnu Sina Blimbing Malang in implementing learning the Education of Islamic Religion.

In order to achieve the above puposes, this research is using qualitative design. The kinds of research here is case study which investigates the activities of students and teachers in learning Islamic religion education which is hold in Junior High School Ibnu Sina Blimbing, Malang. This research is using data collection technique and observation, interview and documentation by using analysis in model data of Miles and Huberman.

The research result shows that : 1) The students interest is found including: a) the low of students’ willingness in learning Islamic Religion learning. b) The difference of students’ background causing the low of seriousness and also caused by parents support. c) The low of students’ willingness in learning Islamic religion education itself. 2) While the learning process of Islamic Religion education including: a) The first process of learning itself from greeting, asking condition and daily stories, b) The process of students’ critical learning, c) the last process of learning is students get test to measure the learning result. 3) The last is in improving students’ willingness are: a) using motherly approach, b) using the humanism approach, c) and giving motivation in the form of story, stand up and eudcative game.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Yasin, Ahmad Fatah
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDYasin, Ahmad FatahUNSPECIFIED
Keywords: minat siswa; pelajaran PAI; SMP Ibnu Sina; student's willingness; PAI learning; Ibnu Sina High School
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Jie Yan Kirana Embun Kumala Asih
Date Deposited: 14 May 2019 14:48
Last Modified: 14 May 2019 14:48
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/13946

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item