Alfiyah, Ayu Rosyidatul (2018) Aplikasi buku penghubung berbasis kerangka custumer relationship management di Islamic Boarding School: Studi kasus di The Islamic Boarding School SMP Darul Qur’an kota Mojokerto. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13650039.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Islamic Boarding School merupakan sekolah yang menyediakan tempat untuk tidur siswanya sehingga orang tua/walisantri tidak bisa selalu memantau anak-anak mereka. Studi kasus penelitian ini dilakukan di The Islamic Boarding School SMP Darul Qur’an Kota Mojokerto. Jumlah santri di Islamic Boarding School tersebut adalah 150 anak dengan jumlah guru yaitu 25 orang. Salah satu program wajib di Islamic Boarding School tersebut adalah penjengukan santri dilakukan sekali dalam satu bulan pada hari yang sudah ditentukan. Walisantri yang merupakan salah satu komponen penting dalam pendidikan karakter anak, sangat penting untuk tetap berpastisipasi dalam pembentukan karakter santri. Sehingga komunikasi yang baik antara pihak Islamic Boarding School dan pihak Walisantri sangat diperlukan. Selain itu Walisantri juga mempunyai hak untuk mengetahui perkembangan anaknya. CRM yang baru-baru ini di perbincangkan dalam dunia sistem informasi merupakan suatu kerangka yang memiliki tujuan untuk memanajemen pelanggan yang banyak diterapkan di penjualan online. Tapi dalam penelitian ini CRM diterapkan pada strategi timbal balik (feedback) dari Islamic Boarding School sebagai perusahaan ke Walisantri sebagai pelanggan dan sebaliknya. Sehingga penulis membuat aplikasi buku penghubung berbasis CRM guna memantau dan mengevaluasi proses pendidikan karakter santri di Islamic Boarding School tersebut. Untuk mengetahui tingkat usability, penulis menggunakan metode SUS dan metode SEQ karena tidak memerlukan banyak sampel/responden. Sehingga penulis menggunakan 10 resonden. Hasil dari pengujian metode SUS aplikasi tersebut masuk dalam kategori acceptable karena mempunyai rata-rata nilai 88 untuk aplikasi Walisantri dan 77,5 untuk aplikasi Ustadz/ustadzah, sehingga termasuk dalam kategori aplikasi yang berkualitas baik karena memiliki nilai >=70. Sedangkan untuk pengujian dengan metode SEQ menyatakan sangat mudah digunakan karena rata-rata nilainya adalah 7.
ENGLISH:
Islamic Boarding School is a school that provides a place for students to sleep, so parents cannot always monitor their children. The case study of this research was conducted at The Islamic Boarding School in junior high school of Darul Quran, Mojokerto City. The number of students at the Islamic Boarding School is 150 children with 25 teachers. One of the programs at the Islamic Boarding School is to visit students once a month on a designated day. Parents which is one of the important components in children's character education, it is very important to keep participating in the formation of the character of the santri. So, good communication between the Islamic Boarding School and Parents is very necessary. In addition, Parents also has the right to know the development of their child. CRM that has recently been discussed in the world of information systems is a framework that has a goal to manage customers that is widely applied in online sales. But in this study CRM is applied to the feedback strategy of the Islamic Boarding School as a company to Parents as a customer and vice versa. So the author made a connection book application based on CRM to monitor and evaluate the educational process of the character of child at the Islamic Boarding School. To determine the level of usability, the author uses the SUS method and the SEQ method because it does not require many samples / respondents. The results of testing the SUS method the application become to the acceptable category because it has an average value of 88 for the Parents application and 77.5 for the Teachers application, so it is included in the category of good quality applications because it has a value >=70. And for testing with the SEQ method, it states that it is very easy to use because the average value is 7.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zaman, Syahiduz and Yaqin, M. Ainul | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Islamic Boarding School; Buku Penghubung; CRM; usability; SUS; SEQ; Connection Book | |||||||||
Departement: | Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Informatika | |||||||||
Depositing User: | Zahrotuttakiyah Zahrotuttakiyah | |||||||||
Date Deposited: | 02 May 2019 15:03 | |||||||||
Last Modified: | 02 May 2019 15:03 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/13873 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |