Andarini, Nurul Hidayah (2018) Pengaruh menghafal al-Qur’an metode tabarak terhadap peningkatan memori menghafal al-Qur’an pada anak usia dini. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14410102.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Ada banyak cara meningkatkan memori pada anak usia dini salah satunya adalah Menghafal Al-Qur’an.Berbagai metode menghafal Al-Qur’an dikembangkan untuk memudahkan seseorang menghafal Al-Qur’an diantaranya adalah metode tabarak.
Metode tabarak dikembangkan pertama kali oleh Dr. Kameel el-Laboody dari Mesir yang telah mengantarkan ketiga anak beliau (Tabarak, Yazid dan Zeenah) menjadi penghafal Al Qur'an (30 juz) dalam usia 4,5 tahun.Metode ini diakui diseluruh dunia karena mendukung fitrah anak dan balita yang sedang tumbuh optimal kecerdasannya (golden age moments).
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh menghafal Al-Quran metode tabarak terhadap peningkatan memori menghafal Al-Qur’an pada anak usia dini. Jenis penelitian ini merupakan penelitian eksperimen dengan menggunakan desain eksperimen sederhana (Postest Only Control Group Design).Populasi dalam penelitian ini adalah siswa siswi Raudhatul Qur’an Blimbing Malang.Jumlah sampel yang diambil adalah 20 subjek.
Analisis data dalam penelitian ini menggunakan bantuan IBM SPSS Statistics 24.Metode analisis data yang digunakan adalah uji-t. Berdasarkan hasil taraf signifikasi didapatkan hasil nilai sebesar 0,012 < 0,05. Berdasarkan analisis data tersebut, maka dapat disimpulkan adanya pengaruh menghafal Al-Qur’an terhadap peningkatan memori menghafal Al-Qur’an pada anak usia dini.
ENGLISH:
There are many ways to improve memory in early childhood,one of them is Memorizing the Qur'an.Various Al-Qur'an memorization methods were developed to make it easier for someone to memorize the Qur'an,among them is the tabarak method.
Tabarak method was first developed by Dr. Kameel el-Laboody from Egypt who delivered his three sons (Tabarak, Yazid and Zeenah) to memorize the Qur'an (30 juz) at the age of 4.5 years. This method is recognized throughout the world because it supports the nature of children and toddlers whose intelligence is growing optimally (golden age moments).
This study aims to determine the effect of memorizing the Quran with the tabarak method of increasing memory memorization of the Qur'an in early childhood. This type of research is an experimental study using a simple experimental design (Postest Only Control Group Design).subjects in this study were students of the Raudhatul Quran Blimbing Malang. The number of samples taken were 20 subjects.
Data analysis in this study used the help of IBM SPSS Statistics 24. The data analysis method used is the t-test.based on the results of the significance level the results obtained with a value of 0.012 <0.05.Based on the analysis of the data,it can be concluded that there is the influence of memorizing the Al-Qur'an on increasing memory to memorize the Quraning early childhood.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sa'diyah, Elok Halimatus | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | menghafal al-Qur’an; memori; anak usia dini; memorizing the qur'an; memory; early childhood | ||||||
Depositing User: | Rofi Andriani | ||||||
Date Deposited: | 24 Apr 2019 16:09 | ||||||
Last Modified: | 24 Apr 2019 16:09 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/13727 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |