Rohmiani, Alfiana (2018) Pengaruh kecerdasan interpersonal dan kecerdasan intrapersonal terhadap kesejahteraan psikologis pada remaja di MTsN 6 Tulungagung. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14410053.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Ryff & Keyes (1995) kesejahteraan psikologis adalah kondisi seseorang yang bukan hanya bebas dari tekanan atau masalah-masalah mental saja, tetapi kondisi mental yang dianggap sehat dan berfungsi maksimal. Kesejahteraan psikologis merupakan istilah yang digunakan untuk menggambarkan pemenuhan kriteria fungsi psikologi positif. Penting bagi remaja yang berstatus sebagai siswa memiliki kesejahteraan psikologis, sehingga dalam mengikuti proses pendidikan mampu merasakan kesenangan, terhindar dari stress, efektif dalam memecahkan masalah, dan berkomitmen terhadap pencapaian di bidang akademis. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: 1) tingkat kecerdasan intrapersonal; 2) tingkat kecerdasan interpersonal; 3) tingkat kesejahteraan psikologis; 4) mengetahuhi pengaruh kecerdasan intrapersonal terhadap tingkat kesejahteraan psikologis; 5) pengaruh kecerdasan interpersonal terhadap tingkat kesejahteraan psikologis; 6) pengaruh kecerdasan intrapersonal dan kecerdasan interpersonal terhadap tingkat kesejahteraan psikologis pada remaja di MTsN 6 Tulungagung.
Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Variabel bebas dalam penelitian ini yaitu kecerdasan intrapersonal dan kecerdasan interpersonal, sedangkan variabel terikat yaitu kesejahteraan psikologis. Penelitian ini merupakan penelitian sampel dengan jumlah 169 siswa. Analisis data menggunakan teknik analisis regresi linier berganda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) tingkat kecerdasan intrapersonal berada pada kategori sedang dengan prosentase 66,8% sebanyak 113 siswa; 2) tingkat kecerdasan interpersonal berada pada kategori sedang dengan prosentase 69,2% sebanyak 117 siswa; 3) tingkat kesejahteraan psikologis pada kategori sedang sebanyak 72,8% sebanyak 123 siswa; 4) terdapat pengaruh kecerdasan intrapersonal dan kesejahteraan psikologis sebesar 28,30%; 5) terdapat pengaruh kecerdasan interpersonal terhadap kesejahteraan psikologis sebesar 3,42%; 6) kecerdasan intrapersonal dan kecerdasan interpersonal memberikan kontribusi sebesar 31,7% kesejahteraan psikologis pada remaja di MTsN 6 Tulungagung.
ENGLISH:
Ryff & Keyes (1995) psychological well-being is someone’s condition who is free from stress or mentality problems and has a healthy and well-worked mentality condition. Psychological well-being is a term used to describe the fulfillment of positive psychological function criteria. It is important for teenagers as students to have psychological well-being, so they can feel enjoyment in attending a learning process, be free from stress, effective in solving problem and commited to academic achievements. This research is purposed to know: 1) intrapersonal intelligence level; 2) interpersonal intelligence level; 3) psychological well-being level; 4) the influence of intrapersonal intelligence toward psychological well-being level; 5) interpersonal intelligence toward psychological well-being level; 6) the influence of intrapersonal intelligence and interpersonal intelligence toward psychological well-being level of teenagers at MTsN 6 Tulungagung.
This research uses quantitative method. The independent variable in this research is intrapersonal and interpersonal intelligence, while the dependent variable is psychological well-being. This research is a research sample with a total of 169 students. The data analysis uses multiple linear regression analysis technique. The research result shows that: 1) the intrapersonal intelligence level is in the middle category by percentage 66,8% with total of 113 students; 2) the interpersonal intelligence level is in the middle category by percentage 69,2% with total of 117 students; 3) the psychological well-being level is in the middle category by percentage 72,8% with total of 123 students; 4) there’s an influence of intrapersonal intelligence and psychological well-being in amount of 28,30%; 5) there’s an influence of interpersonal intelligence and psychological well-being in amount of 3,42%; 6) intrapersonal intelligence and interpersonal intelligence contribute 31,7% toward psychological well-being of teenagers at MTsN 6 Tulungagung.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Amiq, M. Bahrun | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | kecerdasan intrapersonal; kecerdasan interpersonal; kesejahteraan psikologis; intrapersonal intelligence; interpersonal intelligence; psychological well-being | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 02 Apr 2019 08:24 | ||||||
Last Modified: | 02 Apr 2019 08:24 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/13543 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |