Romadhonia, Rohmah Nur (2018) Metadiscourse markers used in Indonesian students’ argumentative essays and descriptive essays. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14320151.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
This study aims to describe how metadiscourse markers are used in argumentative essays and descriptive essays written by English students at Maulana Malik Ibrahim State Islamic University, Malang and to find out difference in the use of metadiscourse markers in those two different genres of essays. Hyland’s (2005) model of metadiscourse is used to analyze the data which obtained from argumentative writing project and descriptive writing project in form of mini magazine. Then, this study used qualitative descriptive method since the analysis of the data is framed of using words and the result of the study strongly describes the use of metadiscourse markers in the students’ writing. Due to the fact that this study deals with something written academically and structurally which is related to discourse, Discourse Analysis will show how metadiscourse markers play important role in the texts.
The findings show that the words, phrase, or parts of sentences which are categorized as metadiscourse markers determine the way the student argue their idea in argumentative essays, and the way the students describe something in descriptive essays. It is identified by several cases. Firstly, it is identified through the way the students selected the appropriate use of metadiscourse markers in their writing. Secondly, it is identified from the way the students function the use of metadiscourse markers. In some cases, the students used the similar way in using metadiscourse markers which are categorized as one subcategory of metadiscourse markers. Thirdly, all markers used by the students are in line with the theory proposed by Hyland (2005). In addition, the difference of the use of metadiscourse markers in argumentative essays and descriptive essays was showed by amounts of the use of metadiscourse markers which in descriptive essays are not as many as in argumentative essays. In other words, the students seldom used metadiscourse markers in their descriptive writing. In addition, in argumentative essays the marker that often used by the students is evidential marker, while in descriptive essays the students often used transition marker.
From the above findings, to enhance this topic in a broader discussion, it is hoped that next researcher can study metadiscourse in different object. Besides that, the use of metadiscourse markers can also investigate in argumentative essays and descriptive essays which from the same author. In other words, one student writes two different genres of essay. Therefore, this area can be investigated
INDONESIA:
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan bagaimana penanda metadiscourse digunakan dalam esai argumentatif dan esai deskriptif yang ditulis oleh mahasiswa Bahasa Inggris di Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang dan untuk mengetahui perbedaan dalam penggunaan penanda metadiscourse dalam dua jenis esai yang berbeda tersebut. Model metadiscourse oleh Hyland (2005) digunakan untuk menganalisis data yang diperoleh dari tugas penulisan argumentatif dan tugas penulisan deskriptif dalam bentuk majalah mini. Kemudian, penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif karena analisis data dibingkai menggunakan kata-kata dan hasil penelitian sangat menggambarkan penggunaan penanda metadiscourse dalam tulisan siswa. Karena fakta bahwa penelitian ini berkaitan dengan sesuatu yang ditulis secara akademis dan struktural yang terkait dengan wacana, Analisis Wacana akan menunjukkan bagaimana penanda metadiscourse memainkan peran penting dalam teks.
Temuan menunjukkan bahwa kata-kata, frasa, atau bagian dari kalimat yang dikategorikan sebagai penanda metadiscourse menentukan cara siswa menyampaikan ide mereka dalam esai argumentatif, dan cara siswa menggambarkan sesuatu dalam esai deskriptif. Ini diidentifikasi oleh beberapa kasus. Pertama, diidentifikasi melalui cara siswa memilih penggunaan yang tepat penanda metadiscourse dalam tulisan mereka. Kedua, diidentifikasi dari cara siswa memfungsikan penggunaan penanda metadiscourse. Dalam beberapa kasus, para siswa menggunakan cara yang sama dalam menggunakan penanda metadiscourse yang dikategorikan sebagai satu subkategori penanda metadiscourse. Ketiga, semua penanda yang digunakan oleh siswa sesuai dengan teori yang dikemukakan oleh Hyland (2005). Selain itu, perbedaan penggunaan penanda metadiscourse dalam esai argumentatif dan esai deskriptif ditunjukkan oleh jumlah penggunaan dan jenis penanda metadiscourse, penanda metadiscourse di esai deskriptif tidak sebanyak di esai argumentatif. Dengan kata lain, para siswa jarang menggunakan penanda metadiscourse dalam tulisan deskriptif mereka. Selain itu, dalam esai argumentatif penanda yang sering digunakan oleh siswa adalah penanda bukti, sementara dalam esai deskriptif siswa sering menggunakan penanda transisi.
Dari temuan di atas, untuk meningkatkan topik ini dalam diskusi yang lebih luas, diharapkan peneliti berikutnya dapat mempelajari metadiscourse dalam objek yang berbeda. Selain itu, penggunaan penanda metadiscourse juga dapat menyelidiki dalam esai argumentatif dan esai deskriptif yang dari penulis yang sama. Dengan kata lain, seorang siswa menulis dua jenis esai yang berbeda. Oleh karena itu, area ini bisa diselidiki
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Syafiyah, Syafiyah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Essays; Metadiscourse Markers; Argumentations; Descriptions: esai; Penanda Metadiscourse; Argumentasi; Deskripsi | ||||||
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 26 Feb 2019 15:49 | ||||||
Last Modified: | 26 Feb 2019 15:49 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/13225 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |