Yananingtyas, Halimatus Zahro (2018) Functional semantic analysis on Nivea’s printed advertisements. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
![]() |
Text (Fulltext)
14320090.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
ENGLISH:
This study aims at exploring the meaning on Nivea's printed advertisements in order to discover the relational aspect and ideological asct of Nivea's product that constructed by Nivea’s company in printed advertisements. The objective of this study is to find out the meaning and describe types of associative meaning that appears on Nivea’s printed advertisements. Although there are many types of meaning, the researcher focuses only on Associative types of meaning that consist of 5 subcategorized; Connotative, Affective Collocative, Reflected, and Stylistic meaning to get comprehensive analysis. This study uses qualitative approach by document analysis because the study focuses on identifying meaning of use and categorized into associative types of meaning.. The writer collected the data by looking at the meaning of Nivea’s printed advertisements. In analyzing the data, the writer applied Leech’s theory. The categorization of associative types of meaning found in the fifteenth advertisements.
The writer found that there where connotative meaning 44 %, Affective Meaning 29 %, Reflected Meaning 3%, Collocative Meaning 18 %, and Stylistic Meaning 3 % that appears on Nivea Printed Advertisements. Each meaning has a very important role to build up the message delivered by the advertisers. The categorization based on the meaning of every advertisements. It has function to make clear, support and strengthen up particular advertisements. The writer suggests that the next researchers analyze other objects as the data in conducting a research related to the semantic study like television, or newspaper in order to obtain various results. Differents Semantic theory is also suggested to apply in order to broaden and to gain a better understanding about Semantic.
INDONESIA:
Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi makna pada iklan cetak Nivea untuk menemukan aspek relasional dan aspek ideologis produk Nivea yang dibangun oleh perusahaan Nivea dalam iklan cetak. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui makna dan mendeskripsikan jenis makna asosiatif yang muncul pada iklan cetak Nivea. Meskipun ada banyak jenis makna, peneliti hanya berfokus pada tipe-tipe Makna Asosiatif yang terdiri dari 5 subkategori; makna Konotatif, Afektif, Kolokatif, Refleksi, dan Stilistik untuk mendapatkan analisis yang komprehensif. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan analisis dokumen karena penelitian ini berfokus pada pengidentifikasian makna penggunaan dan dikategorikan ke dalam jenis-jenis makna asosiatif. Penulis mengumpulkan data dengan melihat makna iklan cetak Nivea. Dalam menganalisis data, penulis menerapkan teori Leech. Pengkategorian jenis asosiatif dari makna yang ditemukan dalam iklan kelima belas.
Penulis menemukan bahwa ada makna konotatif 44%, makna Afektif 29%, makna Refleksi3%, makna Kolotatif 18%, dan makna stilistik 3% yang muncul pada iklan cetak Nivea. Setiap arti memiliki peran yang sangat penting untuk membangun pesan yang disampaikan oleh pengiklan. Pengkategorian berdasarkan makna dari setiap iklan. Ini berfungsi untuk membuat jelas, mendukung dan memperkuat iklan tertentu. Penulis menyarankan agar peneliti selanjutnya menganalisa objek lain sebagai data dalam melakukan penelitian yang berkaitan dengan studi semantik seperti televisi, atau surat kabar guna memperoleh berbagai hasil. Perbedaan Teori semantik juga disarankan untuk diterapkan dalam rangka memperluas dan untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang Semantik.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Susanto, Djoko | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Meaning; Associative Meaning; Advertisements; Nivea; Makna; Makna Asosiatif; Iklan | ||||||
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 26 Feb 2019 15:47 | ||||||
Last Modified: | 26 Feb 2019 15:47 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/13221 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |