Anwar, Ifa Amalia (2018) Social actor represented by President Donald Trump on Twitter. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14320042.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
This study investigates the application of Social Actor Representation as part of Critical Discourse Analysis on Twitter. The framework proposed by van Leeuwen (2008) is the key to understand on how a person or group of people even ideology depicted in particular discourse. The focus of this research is social actor on President Donald Trump’s tweet which talked about some issues, including politic. Therefore, the reseracher wanted to analyze on how President Trump used particular strategies in writing his opinion over the issues. The researcher also invites the reader to know how simple words or tweets actually brings some ideas implicitly and explicitly.
This research applied descriptive qualitative as the research design in order to provide clear and deep analysis of the data. The data were fourteen tweets of President Donald Trump posted on January to April 2018. The data were analyzed through several stages. First was reading the whole data, it also supported by some online news and sources to understand the intended meaning of strategy used. Second was analyzing the discourse based on van Leewen’s framework. Third was classifying the data to answer research question. It would be inclusion if the doer is clearly stated, while exclusiom when the social actor is hidden. Lastly, drawing conclusion based on the results of the reserach.
Based on the data analysis, the findings revealed that President Donald Trump prefer using inclusion strategy to adopting exclusion strategy. The social actor representation mostly clearly stated within the text which relevant to the character of the president with no phatic communion. He used those strategies by having intended meaning as well. For example, attract netizen’s attention, stereotype and support opinion. From fourteen datum analyzed, it can be concluded that Trump has successfully used his power as the president of US to influence netizen about his politic perspective and preference through the tweet.
INDONESIA:
Studi ini mengkaji penerapan Representasi Aktor Sosial sebagai bagian q dari Analisis Wacana Kritis di Twitter. Teori yang dikemukakan oleh van Leeuwen (2008) adalah kunci untuk memahami bagaimana seseorang atau kelompok bahkan ideologi direpresentasikan dalam wacana tertentu. Fokus dari penelitian ini adalah aktor sosial pada tweet Presiden Donald Trump yang menanggapi berbagai masalah, termasuk politik. Oleh karena itu, peneliti ingin menganalisis tentang bagaimana Presiden Trump menggunakan strategi khusus dalam menulis pendapatnya tentang isu-isu tersebut. Peneliti juga mengajak pembaca untuk mengetahui bagaimana kata atau tweet sederhana sebenarnya menyimpan beberapa gagasan yang diungkapkan secara implisit dan eksplisit.
Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif untuk memberikan analisis data yang jelas dan mendalam. Data terdiri dari empat belas tweet Presiden Donald Trump yang diunggah pada bulan Januari hingga April 2018. Data analisis melalui beberapa tahap. Pertama, membaca seluruh data yang ditemukan dengan beberapa sumber berita demi memgetahui makna tersirat. Kedua, menganalisis wacana berdasarkan teori yang dikemukakan oleh van Leeuwen. Ketiga mengklasifikasikan data untuk menjawab rumusan masalah. Tahapan terakhir, menarik kesimpulan berdasarkan hasil penelitian.
Temuan yang didapat dari studi mengungkapkan bahwa Presiden Donald Trump lebih memilih menggunakan inclusion strategy daripada exclusion strategy. Social aktor disebutkan dengan jelas di teks sama halnya dengan karakter presiden tanpa banyak basa-basi. Trump menggunakan strategi tersebut dengan memiliki tujuan tertentu seperti menarik perhatian netizen, menstereotipe dan mendukung opini. Dari empat belas data yang dianalisa maka dapat disimpulkan bahwa Trump berhasil menggunakan kekuasaannya sebagai presiden Amerika untuk mempengaruhi netizen tentang pandangan dan kecenderungan politik melalui tweetnya.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Basri, Basri | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Social Actor Representation; Twitter; President Donald Trump; Representasi Aktor Sosial | ||||||
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 26 Feb 2019 16:05 | ||||||
Last Modified: | 26 Feb 2019 16:05 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/13204 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |