Wulandari, Fitri Dewi (2018) Speech error in English as foreign language of the EFL learners at MAN 1 Jombang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14320038.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
English language is an international language that is taught in many countries. The students in Indonesia are also taught English language in their school. Hence, due to English is not their mother language, it needs time to learn and understand the language. Besides, although they have been taught from Elementary school to senior high school, but still several students experience difficulties that cause error in producing the utterances in English. Speech error is a mistakes when the speakers are wrong to produce the appropriate form of sentence. The error of speaking can be in the form of the grammatical, lexical, or even phonological form. Those errors will be observed at second year of MAN (Islamic senior high school) 1 Jombang students. This research concerns on what are the categories and the causes of speech error found in the second year of senior high school students at MAN 1 Jombang. It will go in depth into textual analysis to find the distribution of speech error on the students’ utterances and the causes that influence the errors. The researcher gained the data from the utterances produced by the 20 second year students of MAN 1 Jombang. Furthermore, the focus of this study is only on the grammatical and the lexical error found in the students utterances that have been given the tasks by the researcher to produce the utterances.
This study implements descriptive qualitative research method since it explores and understands the distribution of the speech error and the cause that influence the errors while they produce the utterances. Descriptive method is used because it will analyze deeper not only to find out the types of speech errors but also the explanation of why it is categorized as speech error. In doing so, this research utilizes Kormos' bilingual speech production model (2006) based on Levelt's model (Levelt 1989; 1993; 1995; 1999) to analyze the speech errors produce by the students and Clark and Clark (1977:271) to analyze the factors that influence speech error. The result shows that from the two tasks given to the students, the first task shows that the speech error happened due to the students were lack of preparation to produce the utterances from the video played. Mostly, the student only could retell 20 to 30 percent from the information provided on the video and they commonly did a mistakes in syntactical errors. Moreover, from the second task, mostly the students produce the morphological errors due to the students had already known the plot of the story, but they were still confused how to use the time signal in form of past tense.
INDONESIA:
Bahasa Inggris adalah bahasa internasional yang diajarkan di banyak negara. Para siswa di Indonesia juga diajarkan bahasa Inggris di sekolah mereka. Oleh karena itu, karena bahasa Inggris bukan bahasa ibu mereka, perlu waktu untuk belajar dan memahami bahasa ini. Selain itu, meskipun mereka telah diajarkan bahasa Inggris dari sekolah dasar sampai sekolah menengah atas, tetapi masih ada beberapa siswa yang mengalami kesulitan yang menyebabkan kesalahan dalam mengucapkan ujaran dalam bahasa Inggris. Kesalahan ucapan adalah kesalahan ketika pembicara salah untuk menghasilkan bentuk kalimat yang tepat. Kesalahan berbicara bisa dalam bentuk bentuk gramatikal, leksikal, atau bahkan fonologis. Kesalahan tersebut akan diamati pada siswa kelas 2 MAN 1 Jombang. Penelitian ini berkenaan dengan kategori dan penyebab kesalahan wicara yang ditemukan pada siswa kelas 2 di MAN 1 Jombang. Penelitiahan ini akan membahas analisis tekstual secara mendalam untuk menemukan distribusi kesalahan ucapan pada ucapan siswa dan penyebab yang memengaruhi kesalahan tersebut. Peneliti memperoleh data dari ucapan-ucapan yang dihasilkan oleh 20 siswa kelas 2 di MAN 1 Jombang. Selain itu, fokus dari penelitian ini hanya pada kesalahan gramatikal dan leksikal yang ditemukan dalam ujaran siswa yang telah diberi tugas - tugas oleh peneliti untuk menghasilkan ujaran.
Penelitian ini menerapkan metode penelitian deskriptif kualitatif karena mengeksplorasi dan memahami distribusi kesalahan bicara dan penyebab yang mempengaruhi kesalahan ketika mereka mengucapkan ujaran. Metode deskriptif digunakan karena akan menganalisa lebih dalam tidak hanya untuk mengetahui jenis-jenis kesalahan wicara tetapi juga penjelasan mengapa itu dikategorikan sebagai kesalahan wicara. Dalam melakukannya, penelitian ini menggunakan Kormos' bilingual speech production (2006) berdasarkan model dari Levelt (Levelt 1989; 1993; 1995; 1999) untuk menganalisis kesalahan bicara yang dihasilkan oleh siswa dan Clark dan Clark (1977: 271) untuk menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi kesalahan ucapan. Hasilnya menunjukkan bahwa dari dua tugas yang diberikan kepada siswa, tugas pertama menunjukkan bahwa kesalahan bicara terjadi karena siswa kurang persiapan untuk menghasilkan ujaran dari video yang diputar. Sebagian besar, siswa hanya bisa menceritakan 20 hingga 30 persen dari informasi yang diberikan pada video dan mereka biasanya melakukan kesalahan dalam kesalahan sintaksis. Selain itu, dari tugas kedua, sebagian besar siswa menghasilkan kesalahan morfologis karena siswa sudah mengetahui alur cerita, tetapi mereka masih bingung bagaimana menggunakan sinyal waktu dalam bentuk lampau.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Budianto, Langgeng | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Speech Error; Foreign Language; EFL Learners; Kesalahan Ucapan; Bahasa Asing; Pelajar Bahasa Asing | ||||||
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 26 Feb 2019 15:59 | ||||||
Last Modified: | 26 Feb 2019 15:59 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/13201 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |