Qorida, Irma Firlia (2018) The influence of parenting style and condition of parents towards learning achievement on social subjects of eighth grade students of State Junior High School 2 Singosari Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Full Text)
14130046.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) |
Abstract
ENGLISH:
This research aims: (1) To determine the partial influence of parenting on student learning achievement on grade VIII of academic year 2017/2018 (2) To determine the partial influence of the parents condition to the student learning achievement on grade VIII of academic year 2017/2018. The research background is the diversity of students who school at SMPN 2 Singosari such as their condition of distance to school, residence area, parents’ job and so on. In this case the researcher wants to focus on the research on diversity of parenting, family condition and learning achievement. This research type is quantitative research, that consists of numbers. The population in this research was students on grade VIII (A – H) of SMPN 2 Singosari which amounted to 271 students. The sample of research was 152 students taken by using tables Isaac and Michael and proportiante stratified random sampling method. The independent variable consists of parenting (X1) and family condition (X2) while dependent variable is learning achievement (Y). The data collecting techniques that were used in this research were questionnaire, interview result and short questionnaire (to know the condition of student's family). The instrument testing used the validity test and reliability test while data analysis technique used Partial Least Square.
The research shows: (1) there is a relationship (the influence) positively insignificant from parenting to students’ achievement of social science subject that was indicated with the path coefficient effect of parenting to the students’ achievement of social science subject that amounted 0.044. It means that there is positive influence and no significant of parenting and the students’ achievement of social science subject. This indicates that the better the parenting, the higher increasing of students’ achievement in social science subject although the increasing of it is not significant. (2) The achievement of social science subject of the students with orphan status (dummy variable) is more domains than the achievement of students with the broken home parents, motherless child, fatherless child, and harmonic family status.
INDONESIA:
Penelitian ini bertujuan untuk: (1) Untuk mengetahui pengaruh secara partial dari pola asuh orang tua terhadap hasil belajar siswa kelas VIII tahun ajaran 2017/2018 (2) Untuk mengetahui pengaruh secara partial dari kondisi orang tua terhadap hasil belajar siswa kelas VIII tahun ajaran 2017/2018. Latar belakang penelitian ini adalah beragamnya siswa-siswi yang bersekolah di SMPN 2 Singosari seperti jarak ke sekolah, kawasan tempat tinggal, pekerjaan orang tua dan sebagainya, dalam hal ini peneliti ingin memfokuskan penelitian pada keberagaman pola asuh orang tua dan kondisi keluarga serta hasil belajar. Jenis penelitian ini adalah penelitian kuantitatif, yang data- datanya berupa angka-angka. Penelitian ini melibatkan siswa-siswi kelas VIII kelas A-H SMPN 02 Singosari sebagai obyeknya, dengan jumlah populasi sebanyak 271 dan jumlah sampel diambil sebanyak 152 siswa-siswi yang diperoleh menggunakan tabel Isaac dan Michael, pada pengambilan sampel menggunakan metode proportiante stratified random sampling. Variabel independent terdiri dari pola asuh orang tua (X1) dan kondisi keluarga (X2) sedangkan variabel dependent adalah hasil belajar (Y). Pengumpulan data penelitian menggunakan daftar angket, hasil wawancara serta daftar pertanyaan pendek (untuk mengetahui kondisi keluarga siswa). Pengujian instrumen menggunakan uji validitas dan uji reliabilitas sedangkan dalam melakukan analisis data menggunakan Partial Least Square.
Berdasarkan hasil penelitian dapat diperoleh kesimpulan sebagai berikut: (1) Dari hasil penelitian mengindikasi bahwa terdapat hubungan (pengaruh) positif tidak signifikan dari variabel pola asuh orang tua terhadap nilai IPS yang di tunjukkan dengan koefisien jalur pengaruh pola asuh terhadap nilai IPS sebesar 0.044. Hal ini menunjukkan bahwa ada pengaruh positif dan tidak signifikan pola asuh terhadap nilai IPS. Hal ini berarti semakin baik pola asuh orang tua maka cenderung dapat meningkatkan nilai IPS siswa, meskipun peningkatannya tersebut tidak signifikan. (2) Dari hasil penelitian didapatkan hasil nilai IPS siswa yatim piatu sebagai variabel dummy lebih domain dibandingkan broken home, yatim, piatu, yatim piatu, harmonis.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yahya, Mokhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Parenting; Family Condition; Learning Achievement; Pola Asuh; Kondisi Keluarga; Prestasi Belajar | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Zuhria Sulkha Amalia | ||||||
Date Deposited: | 20 Feb 2019 10:59 | ||||||
Last Modified: | 20 Feb 2019 10:59 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/13004 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |