Khulwia, Khisbiatul (2018) Pengaruh penggunaan gadget dan lingkungan belajar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas VIII di SMP Negeri 13 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14130036.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Perkembangan teknologi informasi dan komunikasi membawa pengaruh pada banyak bidang, tidak terkecuali dalam dunia pendidikan. Termasuk penggunaan gadget yang semakin eksis dalam dunia pendidikan. Tetapi dalam penggunaan gadget juga harus diawasi oleh lingkungan belajar yang mendukung untuk proses pembelajaran menjadi lebih baik. Lingkungan belajar yang kondusif sangat berperan dalam menciptakan suasana belajar yang menyenangkan untuk menunjang keberhasilan dalam proses pembelajaran. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk : (1) menjelaskan pengaruh penggunaan gadget terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas VIII SMPN 13 Malang, (2) menjelaskan pengaruh lingkungan belajar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di kelas VIII SMPN 13 Malang, (3) menjelaskan pengaruh penggunaan gadget dan lingkungan belajar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di kelas VIII SMPN 13 Malang.
Penelitian ini dilakukan dengan pendekatan kuantitatif jenis korelasi yang dilakukan di SMP Negeri 13 Malang . subyek penelitian berjumlah 167 siswa. Tehnik pengumpulan data ubtuk variabel penggunaan gadget dan lingkungan belajar menggunakan angket, sedangkan hasil belajar siswa diperoleh dari nilai ulangan harian. Untuk pengujian instrumen menggunakan uji validitas dan realibilitas. Sedangkan untuk teknik analisis data menggunakan analisis regresi linier berganda. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa : (1) ada pengaruh positif signifikan penggunaan gadget terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di SMP Negeri 13 Malang, (2) ada pengaruh positif signifikan lingkungan belajar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di SMP Negeri 13 Malang, (3) ada pengaruh positif signifikan penggunaan gadget dan lingkungan belajar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS di SMP Negeri 13 Malang.
ENGLISH:
The development of information and communication technology brings an influence on many fronts, is no exception in the world of education. Including the use of gadgets that increasingly exist in the world of education. But in the use of gadgets should also be supervised by a learning environment that supports the learning process for the better. A conducive learning environment is highly instrumental in creating an atmosphere of fun learning to support success in the learning process. The purpose of this study is to: (1) explain the influence of the use of gadgets against the results of student learning on subjects of social science class VIII junior high school 13 Malang, (2) explain the influence of learning environment against the results of student learning on subjects of social science class VIII Student Affairs 13 Malang, (3) describe the influence of the use of the gadgets and learning environment towards learning outcomes of students in science subjects social class VIII Student Affairs 13 Malang
This research was conducted with the quantitative approach this type of correlation is done in 13 of the country's first secondary school, Malang. the subjects of the study amounted to 167 students. The method of data collection for our variable use of gadgets and learning environment using question form, while the student learning outcomes derived from the value of repeat daily. For testing the instrument using the test validity and reliability. As for the data analysis techniques using multiple linear regression analysis. The results of this research indicate that: (1) there is a significant positive influence on the use of student learning outcomes against gadgets on pelajaranilmu social knowledge class VIII junior high school 13 Malang, (2) there is a significant positive influence learning environment towards learning outcomes students on subjects of social science class VIII Student Affairs 13 Malang, (3) there is a significant positive influence on the use of the gadgets and learning environment towards learning outcomes students on social science subjects in class VIII Student Affairs 13 Malang
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Pusposari, Luthfiya Fathi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Penggunaan gadget; Lingkungan Belajar; Hasil Belajar; the use of gadgets; Learning Outcomes; learning environment | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Zuhria Sulkha Amalia | ||||||
Date Deposited: | 20 Feb 2019 10:54 | ||||||
Last Modified: | 14 Aug 2019 11:27 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/12992 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |