Mardliyah, Mardliyah (2018) The influence of learning environment and learning discipline to student’s outcome on social science subject for seventh grade student’s of State Junior High School 1 Lawang Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14130073.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
This research aims to: (1) Determine the influence of learning environment on Social Science learning outcomes on grade seventh State of Junior High School 1 Lawang academic year 2018/2019, (2) Determine the influence of learning discipline on Social Sciencelearning outcomes on grade seventh State of Junior High School 1 Lawang academic year 2018/2019 , (3) Determine the influence of learning environment and learning outcomes on Social Sciencelearning outcomes on grade seventh SMPN 1 Lawang academic year 2018/2019. The population in this research was students on grade seventhof State of Junior High School 1 Lawang which amounted to 183 students. The sample of research was 125 students taken by random sampling technique.The techniques of collecting data used in this research were questionnaire and documentation. Questionnaires were used to collect data on learning environment and learning discipline variable, while documentations were used to collect student learning outcomes taken from score of middle-test even semester 2018/2019. Prerequisite test of data analysis usednormality test, linearity test, and multicollinearity test. Data analysis techniques for the first and the second hypothesis used simple regression analysis, while the third hypothesis used multiple regression analysis at 5% significance level.
The results of this research shows that: (1) There is a positive and significant influence of learning environment on Social Sciencelearning outcomes. It is proven by the value of rxy= 0.227 and the value of tcount= 2.523 is greater than the value of ttable= 1.6574 (2.523> 1.6574) and its significance value is 0,013 (<0.05), (2) There is a positive and significant influence of learning discipline to Social Sciencelearning outcomes. It is shown by the value of rxy= 0,279 and tcount= 3,099 is higher than ttable= 1.6574 (3,099> 1,6574) and its significance value is 0,02 (<0.05). (3) There is a positive and significant influence of learning environment and learning discipline together to Social Sciencelearning outcomes. It is shown by the value of rxy(1,2) = 0,427 andcoefficient of determination(R2) = 0,183. It means that 18.3% of Social Sciencelearning outcomes are explained by the learning environment and learning disciplines,while 81.7% is explained by other factors that are not examined in this research.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk: (1) Untuk mengetahui pengaruh lingkungan belajar terhadap hasil belajar IPS kelas 7 SMPN 1 Lawang tahun ajaran 2018/2019, (2) Untuk mengetahui pengaruh disiplin belajar terhadap hasil belajar IPS kelas 7 SMPN 1 Lawang tahun ajaran 2018/2019, (3) Untuk mengetahui pengaruh lingkungan belajar dan hasil belajar terhadap hasil belajar IPS kelas 7 SMPN 1 Lawang tahun ajaran 2018/2019. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas 7 SMPN 1 Lawang yang berjumlah 183 siswa, yang kemudian dijadikan sampel sejumlah 125 dengan menggunakan random sampel. Data yang dikumpulkan menggunakan metode angket dan dokumentasi.Angket digunakan untuk mengumpulkan data variabel lingkungan belajar dan disiplin belajar, sedangkan dokumentasi digunakan untuk mengumpulkan data hasil belajar siswa berupa nilai ujian tengah semester genap 2018/2019.Uji prasyarat analisis data menggunakan uji normalitas, uji linieritas, dan uji mutikolinieritas.Teknik analisis data untuk hipotesis pertama dan kedua menggunakan analisis regresi sederhana, sedangkan untuk hipotesis ketiga menggunakan analisis regresi ganda pada taraf signifikansi 5%.
Berdasarkan hasil penelitian dapat diperoleh kesimpulan sebagai berikut: (1) Terdapat pengaruh positif dan signifikan lingkungan belajar terhadap hasil belajar IPS yang ditunjukkan dengan nilai rxy sebasar 0,227 dan nilai thitung sebesar 2,523 lebih besar dari ttabel 1,6574(2,523>1.6574) dan nilai signifikansinya 0,013 (< 0.05), (2) Terdapat pengaruh positif dan signifikan disiplin belajar terhadap hasil belajar IPS yang ditunjukkan dengan nilai rxy sebesar 0,279 dan nilai thitung sebesar 3,099lebih besar dari ttabel 1.6574 (3,099 >1,6574) dan nilai signifikansinya 0,02 (< 0,05). (3) Terdapat pengaruh positif dan signifikan lingkungan belajar dan disiplin belajar belajar secara bersama-sama terhadap hasil belajar IPS yang ditunjukkan dengan nilai Rxy(1,2) sebesar 0,427 dan koefisien determinasi (R2) sebesar 0,183. Ini berarti 18,3% hasil belajar IPS dijelaskan oleh lingkungan belajar dan disiplin belajar. Sedangkan 81,7% dijelaskan oleh faktor lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Bashith, Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | learning environment; discipline; Social Science learning outcomes; lingkungan belajar; disiplin; hasil belajar IPS | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Durrotun Nafisah | ||||||
Date Deposited: | 20 Feb 2019 08:54 | ||||||
Last Modified: | 31 Mar 2023 12:53 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/12937 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |