Naja, Alfu Alfin (2018) Development of comical learning media in themes of Indonesian society in pre-literary, hindu-buddhist and islamic subjects integrated IPS class VII at MTs Plus Bahrul Ulum Tambakberas Jombang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
|
Text (Fulltext)
14130124.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (15MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
Social science is one of the subjects given to students of elementary school (SD/MI/SDLB) up to junior high school (SMP/MTS/SMPLB). Social science investigates a set of events, facts, concepts, and generalization related to social issue. Social science can simply be defined as a combination of different parts of concepts or materials of social sciences which are compounded for the benefits of education and learning programs in schools. Social science is aimed to expand the students’ potential to be sensitive towards social problems that occur in society.
This research is development research or Research and Development which is oriented on Education product. Research and Development method (R & D) is a research which is conducted by experiments and improvements to a system. The purpose of this R & D is to produce a product of comical learning media under the theme of Indonesian Society in Hindu-Buddhist and Islamic Pre-Literature that is expected to meet the needs of students, to be able to increase effectiveness and attractiveness in providing stimulus for students in learning activities.
The result of this research and development comical learning media under the theme Indonesia Society in Pre-Literature, Hindu-Buddhist and Islam meets the Valid criteria. The result of this research on average Post-test is higher than the average value of Pre-test. Meanwhile, the result of t-test analysis using Dependent Sample Test shows that thitung > ttabel. The result of hypothesis shows that Ha is accepted and Ho is rejected because thitung is bigger than ttabel. It can be concluded that there are significant differences in the results of student learning class VII before and after using the comical learning media.
INDONESIA:
Ilmu Pengetahuan Sosial merupakan salah satu mata pelajaran yang diberikan mulai dari SD/MI/SDLB sampai SMP/MTs/SMPLB. Ilmu Pengetahuan Sosial mengkaji seperangkat peristiwa, fakta, konsep, dan generalisasi yang berkaitan dengan isu sosial. Ilmu Pengetahuan Sosial secara sederhana dapat didefinisikan sebagai perpaduan dari berbagai bagian konsep atau materi ilmu-ilmu sosial yang diramu untuk kepentingan program Pendidikan dan pembelajaran di sekolah/madrasah. Ilmu Pengetahuan Sosial bertujuan mengembangkan potensi peserta didik agar peka terhadap masalah sosial yang terjadi di masyarakat.
Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan atau Research and Development yang berorientasi pada produk Pendidikan. Metode penelitian dan pengembangan atau Research and Development (R&D) adalah penelitian yang dilakukan dengan mengadakan percobaan dan penyempurnaan terhadap suatu sistem. Tujuan penelitian dan pengembangan ini adalah menghasilkan produk media pembelajaran berbentuk komik pada tema Masyarakat indonesia pada Masa Pra-aksara Hindu-Buddha dan Islam yang diharapkan mampu memenuhi kebutuhan siswa, mampu meningkatkan keefektivan dan kemenarikan dalam memberikan stimulus bagi siswa dalam kegiatan pembelajaran.
Hasil dari penelitian dan pengembangan media pembelajaran berbentuk komik pada tema Masyarakat Indonesia pada Masa Pra-aksara, Hindu-Buddha dan Islam Memenuhi kriteria Valid. Hasil penelitian nilai rata-rata Post-test lebih tinggi dari pada nilai rata-rata Pre-test. Sedangkan, hasil analisis uji t-test yang menggunakan dependent sample test menunjukkan bahwa thitung > ttabel. Hasil hipotesis menunjukkan bahwa Ha diterima dan Ho ditolak karena thitung lebih besar dari pada ttabel. Sehingga ditarik kesimpulan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan pada hasil belajar siswa kelas VII sebelum dan sesudah menggunakan media pembelajaran berbentuk komik.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Efiyanti, Alfiana Yuli | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Learning Media; Comic; Pre-Literary; Hindu-Buddhist and Islam Media Pembelajaran, Komik, Masa Pra-aksara Hindu-Buddha dan Islam | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Naila Imroatul Muhsina | ||||||
Date Deposited: | 20 Feb 2019 14:23 | ||||||
Last Modified: | 20 Feb 2019 14:23 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/12930 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |