Fachrurazi, Diana (2018) Pemanfaatan peta kerajaan terdahap hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPS kelas VII di SMP Islam Kepanjen. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14130065.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (8MB) | Preview |
Abstract
Indonesia:
Penggunaan media pembelajaran sangat penting dalam proses mengajar karena media merupakan alat interaktif siswa langsung dan alat untuk penyajian pesan agar tidak terlalu bersifat verbalistis dan guru hanya sebagai fasilitator. Berdasarkan hasil pengamatan pembelajaran yang peneliti lakukan di SMP Islam Kepanjen pembelajaran di dalam kelas VII masih menggunakan model konvensional tanpa menggunakan media, yang menimbulkan siswa menjadi pasif, kurangnya minat belajar, dan kurang memperhatikan saat pembelajaran berlangsung. Dari masalah tersebut peneliti ingin menguji bahwa media pembelajaran akan meningkatkan hasil belajar siswa.
Tujuan penelitian ini adalah 1) mengetahui hasil belajar siswa sebelum menggunakan peta kerajaan dalam pembelajaran IPS terpadu kelas VII di SMP Islam Kepanjen, 2) mengetahui hasil belajar sesudah mengunakaan peta kerajaan dalam pembelajaran IPS terpadu kelas VII di SMP Islam Kepanjen, 3) mengetahui perbedaan hasil belajar siswa sebelum dan sesudah penggunaan peta kerajaan dalam pemebelejaran IPS terpadu kelas VII di SMP islam kepanjen. Metode penelitian ini mengunakan penelitian kuantitatif, instrumen yang digunakan berupa one group pretest dan posttest design dan dokumentasi. Populasi siswa kelas VII SMP Islam Kepanjen Malang Jumlahnya 51 siswa dengan mengambil sampel 26 dari populasi siswa. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini ujihomogenitas, uji normalitas, dan uji Hipotesis.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, 1) pengambilan nilai sebelum pembelajaran dengan Pretest yang berjumlah 26 siswa di peroeleh skor tertinggi 81 dan terendah 30 memiliki skor rata-rata 63.8462 dan standart deviasi 8.97861. Disimpulkan hasil belajar siswa sebelum mengunakan media peta masih belum berhasil karena siswa masih memiliki nilai dibawah kriteria ketuntasan minimum. 2) pengambilan nilai sesudah pembelajaran dengan Posttest yang berjumalah 26 siswa diperoleh skor tertinggi 100 dan terendah 70 memiliki skor rata—rata 80.7692 dan standar deviasi 8.44894. Artinya hasil belajar siswa sesudah mengunakan media peta sudah berhasil. 3) terdapat perbedaan signifikan hasil belajar sebelum dan sesudah pengunaan peta ditunjukan dengan hasil belajar siswa memiliki sig (2- tailed) sebesar 0.000 < 0,05 yang artinya terdapat perbedaan yang nyata hasil belajar IPS terpadu pada data Pretest dan Posttest.
English:
The use of instructional media is very important in the teaching process because it is an interactive instrument and instruction with the role of teacher as a learning facilitator. The result of observation on the learning process in Islamic junior high school Kepanjen showed that learning process in class VII was using conventional models without the use of any the media. This caused students to become passive, lack of interest in learning, and less focus on the class’ discussion. Therefore, the researcher wanted to test whether or not the learning media improve the students’ learning outcomes.
This research aims at 1) knowing the result of the students’ learning before using imperial map in learning integrated Social subject for class VII in Islamic Junior High School Kepanjen, 2) knowing the learning outcome after using imperial map in learning integrated Social subject class VII in Islamic Junior High School Kepanjen 3) knowing the difference of students before and after the use of the imperial map in integrated Social subject class VII in Islamic junior kepanjen. In addition, this research used quantitative research, by using one group pretest and posttest design and documentation as the research instruments. The population of seventh grade students of Islamic Junior High School Kepanjen Malang was 51 students by taking samples 26 of the population. Data analysis used was homogeneity test, normality test, and Hypothesis test (T test).
The results revealed that; 1) pre-test score of 26 students with the highest score 81 and 30 as the lowest one had an average score of 63.8462 and the standard deviation of 8.97861. It means that the students’ learning outcomes did not pass the minimum passing grade before using map as the media. 2) Post-value scoring with Posttest to 26 students obtained the highest score of 100 and the lowest score of 70 had an average score of 80.7692 and standard deviation of 8.44894. It means that the students’ learning outcomes after using the map as the media has been successful. 3) There was a significant difference in learning outcomes before and after the use of the map. It is shown by the students’ learning outcomes which have a sig (2-tailed) of 0.000 <0.05. It means there was a significant difference in the results of integrated Social subject on Pretest and Posttest data.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Rahmaniah, Aniek | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Media Pembelajaran Peta; Hasil Belajar; Hasil Belajar Kognitif; Map Learning Media; Learning Outcomes; Cognitive Learning Outcomes | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Umumatul Adzibah | ||||||
Date Deposited: | 20 Feb 2019 14:27 | ||||||
Last Modified: | 20 Feb 2019 14:27 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/12919 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |