Responsive Banner

Pengembangan media pembelajaran autoplay tema keberagaman budaya bangsa siswa kelas IV SD Plus Al-Kautsar Blimbing-Malang

Saidah, Saidah (2018) Pengembangan media pembelajaran autoplay tema keberagaman budaya bangsa siswa kelas IV SD Plus Al-Kautsar Blimbing-Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
14140132.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (6MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Pengembangan media pembelajaran autoplay pada materi IPS Tema 1 pembelajaran 1 tentang keberagaman budaya bangsaku guna membantu guru dalam proses pembelajaran siswa sehingga materi pembelajaran yang disampaikan dapat diterima dengan baik dan dapat membantu hasil belajar siswa dengan maksimal. Selaian itu pentingnya pengembangan media pembelajaran pada materi ini siswa sulit untuk memahami pelajaran karena media pendukung yang digunakan oleh guru kurang begitu variatif cenderung membuat siswa kurang bersemangat dalam mengikuti pembelajaran. Media pembelajaran yang digunakan adalah aplikasi autoplay pada konten IPS tema keberagaman budaya bangsa kelas IV SD/MI. Tujuan peneliti mengembangkan media pembelajaran ini adalah: (1) mengetahui produk pengembangan media pembelajaran autoplay (2) Mengetahui tingkat keefektifan media pembelajaran autoplay (3) Mengetaui kemenarikan media pembelajaran autoplay pada materi IPS tema 1 pembelajaran 1 tentang keberagaman budaya bangsaku.

Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah Research and Development (R&D) dengan jenis penelitian pengembangan yang menggunkan model pengembangan Borg and Gall yang memiliki 10 langkah dalam prosedur rancangan dan pengembangannya. Dalam penelitian ini mengadopsi 5 langkah prosedur dari Barg and Gall. Diantaranya : (1) Penelitian dan pengumpulan data (2) Perencanaan (3) Pengembangan format produkawal (4) Uji lapangan dan revisi produk (5) revisi produk akhir. Subyek penilaian produk untuk kelayakan media pembelajaran terbatas pada 3 ahli yaitu ahli desain media, ahlimateri, dan ahli pembelajaran IPS / TEMATIK kelas IV, sasaran uji coba produk adalah seluruh siswa kelas IV C yang berjumlah 20 sebagai kelas eksperimen dan kelas IV D yang berjumlah 22 sebagai kelas kontrol.

Hasil penelitian pengembangan media pembelajaran autoplay materi IPS tema 1 pembelajaran 1 tentang keberagaman budaya bangsaku memenuhi kriteria valid dengan hasil uji ahli desain media mencapai tingkat kevalidan 80%, ahli materi mencapai 88%, dan ahli pembelajaran mencapai 90%. Nilai rata-rata pretest kelas kontrol 61, dan posttestnya mencapai 85. Nilai rata-rata pretest kelas eksperimen mencapai 64,5dan posttes mencapai 95. Pada uji-t diperoleh thitung sebesar 5,649 dan ttabel mencapai 2, 021. Hasil hipotesis menunjukkan bahwa ha diterima karena, thitung lebih besar dari pada tabel. Maka dapat disimpulkan terdapat peningkatan motivasi belajar siswa yang dapat dilihat dari hasil belajarnya sebelum dan sesudah menggunakan media pembelajaran autoplay pada siswa kelas IV SD Plus Al-Kautsar Blimbing-Malang.

ENGLISH :

The development of autoplay learning media in social science theme 1 learning 1 about the diversity of my nation benefited to help teachers in the students’ learning process, thus the accepted materials can be delivered better and can help the students maximally. Meanwhile, the importance of developing learning media in students is hard to understand because the teacher’s supproting media is less variant which makes the students less motivated in joining the learning. The learning media is used in the autoplay app in the social science content themed the diversity of culture class IV Elementary School/MI. The purpose of the researcher developing this learning media is: (1) Acknowledging the product of the developement of autoplay learning media, (2) Acknowledging the level of worthiness autoplay learning media, (3) Acknowledging the interest of sutoplay learning media in social science materials theme 1 learning 1 about the diversity of my nation.

The research method used in this research is Research and Development (R&D) with the kind of development research using development model Barg and Gall which has 10 steps in the designing procedure and its development. This research adopted 5 steps procedures from Barg and Gall, which are: (1) Research and data collection, (2) planning, (3) The development of first product, (4) Field test and product revision, (5) Last product revision. The subject of product valuing for worthiness learning media is limited to 3 masteries, which are media design mastery, materials mastery, and social science learning mastery/thematic class IV, the targetted product trial is every students class IV C consists of 20 as experimented class and class IV D which consists of 22 as class control.

The research result of the development of autoplay learning media social science materials theme 1 learning 1 about the diversity of my culture fulfill the valid criteria with testing dsign mastery reached the validity level of 80%, materials mastery 88% and learning mastery reached 90%. The pretest average value class control 61, and its posttest reached 85%. The average pretest experimented class reached 64.5 and postest reached 95. In t-test gotten tcount as high as 5.649 and ttable reached 2.021. The hyphotheses result show that ha is accepted because tcount is bigger than ttable thus it can be conculded that there is the improvement of learning motivation which can be seen from their learning result before and after the use of autoplay learning media for students class IV IV Plus Al-KautsarBlimbing-Malang Elementary School.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Susilawati, Samsul
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDSusilawati, SamsulUNSPECIFIED
Keywords: Media Pembelajaran;IPS; Keberagaman Budaya Bangsaku; learning media social science; the diversity of my nation
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
Depositing User: Naila Imroatul Muhsina
Date Deposited: 20 Feb 2019 14:22
Last Modified: 20 Feb 2019 14:22
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/12916

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item