Rahayu, Ony Eka (2018) Pengaruh kondisi orangtua broken home terhadap motivasi belajar siswa dalam mata pelajaran IPS di SMP Negeri 1 Gondanglegi. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14130063.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Ciri negatif yang menempel pada pribadi seseorang jika kondisi orang tua peserta didik broken home, maka akan berakibat kurang baik pada motivasi belajar di sekolah. Hal ini disebabkan kurangnya tekanan motivasi belajar dari orang tua. Faktor pentingnya apabila kondisi orang tua broken home dan tetap bisa membangun motivasi belajar anak. Dalam lingkungan rumah maupun di sekolah. Tidak terkecuali bimbingan guru untuk membantu dan membentuk motivasi belajar yang tinggi. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan pengaruh kondisi orang tua broken home terhadap motivasi belajar siswa pada materi IPS di SMP Negeri 1 Gondanglegi.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan jenis penelitian ini adalah korelatif untuk membuktikan apakah kedua variabel memiliki pengaruh positif atau negatif. Kemudian pengumpulan data dengan metode angket yang ditujukan siswa-siswi broken home di SMP Negeri 1 Gondanglegi dan studi dokumenter menggunakan rapor siswa semester ganjil tahun ajaran 2017/2018.
Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa, tidak ada pengaruh yang signifikan kondisi orang tua broken home terhadap motivasi belajar siswa dalam matapelajaran IPS di SMP Negeri 1 Gondanglegi. Karena hanya 1,5 % pengaruh kondisi orang tua broken home. Artinya semakin rendah pengaruh kondisi orang tua broken home terhadap motivasi belajar sehingga motivasi belajar siswa di sekolah baik atau meningkat.
English:
In general, negative characteristic that attach to someone (in this case is a student) who has broken home parents is they have less motivation to study in school. It is caused the lack of learning motivation support from parents. The important factor to increase the students’ learning motivation that comes from broken home parents is by building their motivation to study at home or in school. Teacher guidance also plays an important role to help and build a high learning motivation of students. This research aims to explain the influence of broken home parents' conditions on students learning motivation on Social Science materials in SMP Negeri 1 Gondanglegi.
This research used quantitative approach and the type is correlative to prove whether the two variables have positive or negative influence. The data collection in this research used questionnaire taken from students in SMP Negeri 1 Gondanglegi who have broken home parents and the documentary study by using student report cards odd semester of academic year 2017/2018.
The result of this research shows that there is no significant influence of broken home parents’ condition to students learning motivation in Social Science subject in SMP Negeri 1 Gondanglegi. It is proven by result finding that the influence of broken home parents’ condition is only 1.5% . It means that the lower the influence of broken home parents’ condition to learning motivation, the better (more increasing) the students' learning motivation in school.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sulalah, Sulalah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | orangtua; keluarga broken home; motivasi belajar; parents; broken home family; learning motivation | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Umumatul Adzibah | ||||||
Date Deposited: | 20 Feb 2019 14:28 | ||||||
Last Modified: | 20 Feb 2019 14:28 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/12910 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |