Maghfiroh, Ummil (2018) Pengaruh kondisi sosial ekonomi orang tua terhadap prestasi belajar siswa Kelas VIII Madrasah Tsanawiyah Tanwirul Hija Cangkreng Lenteng Sumenep. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
|
Text (Fulltext)
13130086.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Keluarga merupakan salah satu faktor yang dapat mempengaruhi belajar anak. Salah satunya yaitu kondisi sosial ekonomi orang tua. Apabila keadaan ekonomi lemah diasumsikan sulit memperoleh prestasi belajar yang baik. Keadaan yang demikian terjadi juga di MTs Tanwirul Hija Cangkreng Lenteng Sumenep. Sekolah ini menampung siswa-siswinya dari berbagai macam latar belakang ekonomi orang tua yang berbeda. sehingga keadaan sosial ekonomi orang tua merupakan salah satu faktor yang menentukan keberhasilan pendidikan anak. Tujuan (1)Untuk mengetahui kondisi sosial ekonomi orang tua MTs Tanwirul Hija Lenteng Sumenep (2)Untuk mengetahui prestasi belajar siswa MTs Tanwirul Hija Lenteng Sumenep (3) Untuk mengetahui pengaruh kondisi sosial ekonomi orang tua terhadap prestasi belajar siswa MTs Tanwirul Hija Lenteng Sumenep.
Untuk mencapai tujuan diatas, digunakan pendekatan kuantitatif, dengan jenis penelitian survey, teknik pengumpulan data yang digunakan adalah kuisioner (angket) dan dokumentasi. Uji instrumen yang digunakan ialah uji validitas dan reliabilitas. Sedangkan metode analisis data menggunakan, regresi linier sederhana, uji hipotesis dengan jumlah responden 60 siswa. Hasil penelitian yang telah dilakukan menyatakan bahwa: (1) tidak ada pengaruh antara kondisi sosial ekonomi orang tua terhadap prestasi belajar siswa, dan ditunjukan oleh hasil penelitian Dari nilai signifikan 0.819 > 0,05. Dapat disimpulkan bahwa tidak ada pengaruh signifikan terhadap prestasi belajar siswa MTs Tanwirul Hija (2) nilai koefisien determinasi (R²) sebesar 0,001 artinya bahwa pengaruh kondisi sosial ekonomi orang tua terhadap prestasi belajar adalah 0,1%, Maka hasil hipotesis Hº ditolak yang berarti tidak ada pengaruh yang nyata (signifikan) variabel kondisi sosial ekonomi orang tua (X) terhadap prestasi belajar siswa (Y).
ENGLISH:
Family is one of factors which is affecting student learning.For example, socioeconomic condition of parents. When the socioeconomic conditions of parents. Are bad it can be assumed that student will difficulty get a good.Such condition also happens in Junior High School of TanwirulHijaCangkreng LentengSumenep. Students come from various economic background of economic. Therefore, socioeconomiccondition of parents plays an important role in determining the students’ learning achievement. The aims of this study are (1) to know socioeconomic conditions of parents in Junior High School of Tanwirul Hija Cangkreng Lenteng Sumenep (2) to identify the students’ learning achievement at Junior High School of Tanwirul Hija Cangkreng Lenteng Sumenep (3) to describe the socioeconomic conditions of parents toward students in Junior High School of Tanwirul Hija Cangkreng Lenteng Sumenep.
To reach the aims above, this research uses qualitative approach by survey. Data collection is gained by questionnaire and documentation. Instrument test used is the test of validity and reliability. While the method of data analysis is using simple linear regression, hypothesis test with the number of respondents 60 students. The findings of this research reveal that: (1) there is no influence between the socioeconomic conditions of parents toward student learning achievement,and it is proved by the finding of the research. From significant value0.819 > 0,05, it can be concluded that there is no impact of socioeconomic conditions of parents toward student learning achievementin Junior High School of TanwirulHijaCangkreng LentengSumenep. (2) value of coefficient of determination (R²) equal to 0,001, it means that the impact of socioeconomic conditions of parents toward student learning achievement is 0,1%,. Thus, hypothesis Hº is rejected which means there is no real(significant) impactfrom variable socioeconomic conditions of parents (X) toward student achievement (Y).
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yaqien, Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kondisi Sosial Ekonomi; Prestasi Belajar Socioeconomic Condition; Learning Achievement | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Unnamed user with email www@gmail.com | ||||||
Date Deposited: | 20 Feb 2019 10:25 | ||||||
Last Modified: | 20 Feb 2019 10:25 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/12909 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |