Sari, Anisah Puspita (2018) Teacher creativity on thematic learning for increasing students activeness at class VA and VB in Islamiyah Islamic Elementary School Sukopuro Jabung Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Full Text)
14140037.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kreativitas guru memiliki peran yang sangat signifikan dalam kegiatan pembelajaran. Guru tidak hanya dituntut untuk menyampaikan materi pelajaran saja akan tetapi, guru dituntut agar kreatif dalam menyampaikan pembelajaran, untuk menunjang kreativitas guru maka diimplementasikan dalam penggunaan strategi dan metode yang tepat pada pembelajaran tematik. Tujuan menumbuhkan keaktifan belajar siswa yaitu agar siswa aktif selama pembelajaran. Maka guru diharapkan mampu menggunakan strategi dan metode yang sesuai dengan karakteristik siswa, maka siswa dapat memahami dan mengaplikasikan pembelajaran tematk pada kehidupan peserta didik karena guru mengimplementasikan kreativitasnya. Tujuan penelitian ini adalah untuk (1) mendeskripsikan proses pembelajaran tematik di kelas VA dan VB MI Islamiyah Sukopuro Jabung Malang, (2) mendeskripsikan keaktifan belajar siswa kelas VA dan VB MI Islamiyah Sukopuro Jabung Malang, (3) mendeskripsikan pelaksanaan kreativitas guru dalam menumbuhkan keaktifan belajar tematik di kelas VA dan VB MI Islamiyah Sukopuro Jabung Malang.
Untuk mencapai tujuan diatas, digunakan pendekatan penelitin deskriptif kualitatif yang berisi penjelasan-penjelasan mengenai data yang diperoleh dari lapangan. Instrumen kunci adalah peneliti sendiri, dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, dan dokumentasi. Dan analisis data dengan cara mereduksi data yang tidak relavan, memaparkan data dan menarik kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan strategi dan metode yang digunakan oleh guru dalam menumbuhkan keaktifan siswa pada pembelajaran tematik adalah: (1) Proses pembelajaran tematik di kelas VA dan VB dilaksanakan dalam satu tema, tema tersebut mengaitkan antara mata pelajaran satu dengan lainnya. Inovasi guru dalam memberikan game tebak kata dan tebak gambar membuat siswa antusias dalam mengikuti pembelajaran sehingga peserta didik aktif selama kegiatan pembelajaran. (2) Keaktifan siswa dapat berkembang yaitu sering bertanya mengenai materi pelajaran, peserta didik selalu memperhatikan guru ketika menjelaskan materi pelajaran, dan peserta didik berani mengemukakan pendapat di depan kelas. (3) Pelaksanaan kreativitas guru kelas VA dengan menggunakan strategi ARCS, metode ceramah sebagai metode andalan dan mengombinasikan dengan metode lain sebagai variasi pembelajaran (4) Pelaksanaan kreativitas guru kelas V B dengan menggunakan strategi active learning dan berbagai metode. Metode yang sering digunakan oleh guru kelas V B adalah metode peta konsep, guru juga menggunakan metode kooperatif jigsaw, metode ceramah dan metode tanya jawab sebagai variasi metode yang pernah digunakan oleh guru.
ENGLISH:
The creativity of educators have a very significant role in the learning activities. Teachers are not only required to convey the subject matter just yet, the teacher is required in order to be creative in delivering learning, to support the creativity of teachers then implemented in the use of appropriate methods and strategies on thematic learning. The goal of fostering students ' learning activeness, namely so that students are active during learning. Then the teachers are expected to use the strategies and methods that correspond to the characteristics of the students, so students can understand and apply thematic learning on the students activeness of the students because the teacher implement his creativity. The purpose of this study is to (1) describe the process of thematic learning in class 5 A and 5 B Madrasah Ibtidaiyah Jabung Malang Sukopuro Islamiyah, (2) describe the students learning activeness grade 5 students A and 5 B MI Sukopuro Islamiyah Jabung Malang (3) describe the implementation of teacher creativity for increase students activeness on thematic learning in class 5 A and 5 B MI Sukopuro Islamiyah Jabung Malang.
To achieve the objectives above, used a descriptive qualitative approach to penelitin that contain explanations of the data obtained from the field. A key instrument is the researchers themselves, and data collection techniques used are interviews, observation, and documentation. And data analysis by means of the reduction of the data that is not relavan, exposing the data and draw conclusions. The results showed the strategies and methods used by teachers for increasing students' learning activeness Thematic Strategy are: (1) thematic learning in class 5 A and 5 B are implemented in one theme, the theme hooked between subjects with each other. Innovation of teachers in delivering the game guess the words and guess the image makes the students enthusiastic in following learning so that learners are active during learning activities. (2) the student can develop their activeness like often asked about the subject matter, the students always pay attention to the teachers when explaining the subject matter, and the students dare to give suggestion in front of the class. (3) the implementation of teacher creativity at fifth grade A by using ARCS strategies and combine with other methods of learning as a variation (4) implementation of teacher creativity fifth grade B by using active learning strategies and a variety of methods. A method often used by master class 5 B is a method of concept maps, but teachers also use the jigsaw cooperative methods, methods of lecture and learning methods start with question as variations of the methods that have been used by teachers.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mulyono, Mulyono | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | kreativitas guru; pembelajaran tematik; keaktifan belajar siswa; teacher creativity; thematic learning; students activeness | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Unnamed user with username latihan17 | ||||||
Date Deposited: | 20 Feb 2019 11:05 | ||||||
Last Modified: | 20 Feb 2019 11:05 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/12899 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |