Suheri, Dedi (2018) Pembelajaran kewirausahaan di kelas X SMK Negeri 2 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
|
Text (Fulltext)
11130115.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Lembaga pendidikan formal maupun non formal diharapkan dapat menerapkan kurikulum kewirausahaan dalam kegiatan pembelajaran. Agar bisa menghasilkan lulusan yang mempunyai jiwa wirausaha. Pendidikan kewirausahaan dapat diterapkan disemua jenjang pendidikan dimulai dari pendidikan dasar (SD), pendidikan menengah pertama (SMP), pendidikan menengah kejuruan (SMK) dan perguruan tinggi. pembelajaran kewirausahaan menjadi hal yang penting untuk dipelajari agar lulusan SMK Negeri 2 Malang menjadi manusia yang kreatif, produktif dan mandiri seperti sifat yang dimiliki oleh seorang wirausaha mengingat lulusan SMK diharapkan dapat membuka banyak lapangan pekerjaan. Tujuan penelitian ini adalah untuk menjelaskan bagaimana proses perencanaan, pelaksanaan dan juga evaluasi dalam pembelajaran kewirausahaan di kelas X SMK Negeri 2 Malang. Untuk mencapai tujuan tersebut, penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, dan dokumentasi. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan teknik melalui reduksi data, penyajian data, penarikan kesimpulan/ verifikasi.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Perencanaan pembelajaran kewirausahaan di kelas X SMK Negeri 2 Malang dirumuskan sesuai dengan KD yang telah diberikan oleh pemerintah dan sesuai dengan kurikulum 2013 yang meliputi pembuatan program tahunan, program semester, silabus, dan RPP. (2)Pelaksanaan pembelajaran kewirausahaan di kelas X SMK Negeri 2 Malang mencakup tiga kegiatan yakni kegiatan pembuka seperti absensi siswa, kegiatan inti atau penyampaian materi melalui teori dan praktik, dan juga kegiatan penutup. (3) Evaluasi pembelajaran kewirausahaan di kelas X SMK Negeri 2 Malang dilakukan melalui tiga jenis tes seperti tes formatif dengan contoh ulangan harian dan bulanan, tes sumatif seperti ujian akhir semester dan tes diagnostik yang dilakukan pada pembelajaran bersifat praktik guna mengetahui kelemahan serta kelebihan siswa.
ENGLISH:
Formal and non formal education institutions are expected to apply the entrepreneurship curriculum in learning activities. In order to produce graduates who have an entrepreneurial spirit. Entrepreneurship education can be applied in all levels of education starting from elementary school, junior high school, vocational high school and college. entrepreneurial learning becomes an important thing to be learned so that graduates of State VHS2 Malang become creative, productive and self-sufficient human like the traits owned by an entrepreneur considering VHS graduates are expected to open many jobs. The purpose of this study is to explain how the process of planning, implementation and evaluation in the learning of entrepreneurship for grade X State VHS 2 Malang. To achieve this goal, this research uses qualitative method with descriptive research type. Data collection techniques used are interviews, observation, and documentation. In this study, researchers used techniques through data reduction, data presentation, conclusion / verification.
The results showed that: (1) Planning entrepreneurial learning in class XState VHS2 Malang formulated in accordance with the basic competencies that have been given by the government and in accordance with the curriculum of 2013, which includes the manufacture of an annual program, the semester program, syllabus and lesson plan. (2) The implementation of entrepreneurial learning in class XState VHS2 Malang includes three activities namely opening activities such as student attendance, core activities or delivery of content through theory and practice, as well as the closing activity. (3) Evaluation of entrepreneurial learning in class XState VHS2 Malang is done through three types of tests such as tests formative example daily tests and monthly, tests summative like final exams and diagnostic tests performed on learning is the practice in order to identify the weaknesses and advantages of students.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Efiyanti, Alfiana Yuli | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pembelajaran; Kewirausahaan; Perencanaan; Pelaksanaan; Evaluasi; Learning; Entrepreneurship; Planning; Implementation; Evaluation | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Unnamed user with email www@gmail.com | ||||||
Date Deposited: | 20 Feb 2019 10:27 | ||||||
Last Modified: | 20 Feb 2019 10:27 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/12898 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |