Mulaykah, Nur (2018) Penerapan kurikulum 2013 dalam mata pelajaran IPS pada siswa kelas VII MTs Almaarif 01 Singosari. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Text (Fulltext)
14130105.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (10MB) |
Abstract
INDONESIA:
Pendidikan sangat dibutuhkan untuk negara dan diri seseorang untuk membuat sumber daya manusia yang cerdas mengahadapi perkembangan zaman, oleh karena itu sistem pendidikan selalu berkembang di Indonesia. Kurikulum mengalami perubahan untuk menyempurnakan kurikulum-kurikulum yang sebelumnya hingga menjadi kurikulum 2013. Kurikulum 2013 saat ini dalam proses penerapan untuk seluruh satuan pendidikan. Hal ini diharapkan perubahan kurikulum dapat membuat pendidikan di Indonesia menjadi lebih berkualitas dan sukses mencetak penerus bangsa yang cerdas dalam mengikuti perkembangan zaman.
Tujuan penelitian ini dilakukan adalah untuk : 1) mengetahui perencanaan kurikulum 2013 dalam mata pelajaran IPS pada siswa kelas VII MTs Almaarif 01 Singosari. 2) mengetahui proses pembelajaran kurikulum 2013 dalam mata pelajaran IPS pada siswa kelas VII MTs Almaarif 01 Singosari. 3) mengetahui proses evaluasi pembelajaran kurikulum 2013 dalam mata pelajaran IPS pada siswa kelas VII MTs Almaarif 01 Singosari. Inilah tujuan yang ingin dicapai peneliti.
Jenis penelitian ini termasuk penelitian kualitatif dengan teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi dan dokumentasi. Peneliti menggunakan triangulasi untuk menguatkan hasil penelitian penelitian yang didapatkan oleh peneliti, dengan menghubungkan hasil wawancara, observasi dan dokumentasi. Peneliti menggunakan deskriptif kualitatif untuk menggambarkanhasil penelitian peneliti yang dilakukan di MTs Almaarif 01 Singosari.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) mengadakan kegiatan raker, mengikuti pelatihan KEMENAG Jawa Timur, mengadakan workshop bersama penerbit buku, mengadakan MGMP madrasah. Mengikuti perkumpulan guru PKn dan IPS Indoenesia untuk sharing tentang pembelajaran kurikulum 2013 mapel IPS dan melakukan MGMP sesame guru IPS di MTs Almaarif 01 Singosari. 2) guru menggunakan metode kreatif untuk mengaktifkan siswa dikelas seperti diskusi kelas, snowball, jigsaw, ular tangga, stik bergoyang dan TGT (teams games tournament). 3) sekolah evaluasi pembelajaran kurikulum 2013 dengan adanya pengawas madrasah monitoring guru ketika mengajar dikelas, saa halnya dengan kepala sekolah dan juga kepala sekolah melihat nilai siswa dirapot dan evaluasi hasil belajar siswa disampaikan pada kegiatan rapat bersama guru. Guru melakukan penilaiannya kepada siswa dengan keaktifan siswa dikelas, pro test, Ulangan Harian, Ulangan Tengah Semester, dan Ulangan Akhir Semester dalam menilai yang terjadi selama satu tahun pembelajaran dengan penerapan kurikulum 2013.
ENGLISH:
Education is needed for every state and humans to create intelligent human resources in order to face the times, therefore the educational system is always growing through the times in Indonesia. The curriculum in Indonesia changes to refine the previous curriculum until this 2013 curriculum (K13). The current 2013 curriculum (K13) is in progress to apply for all education units in Indonesia. Thus, this system is believed to make a refinement for education in Indonesia to be more qualified and create an intelligent generation to take part in this era.
This research aims to 1) find out the curriculum planning of 2013 in the subjects of social studies in grade VII students MTs Almaarif 01 Singosari. 2) To know the learning process of 2013 curriculum (K13) in the subjects of social studies on students of class VII MTs Almaarif 01 Singosari. 3) To know the process of evaluation on curriculum lesson 2013 in social studies subject in grade VII students of MTs Almaarif 01 Singosari. These are the aims researcher wants to achieve.
This research is qualitative research which conducts interviews, observation and documentation as the techniques to obtain the data. The researcher uses a triangulation to strengthen the results of the research by connecting the results of interviews, observation, and documentation. Researcher uses a descriptive qualitative to describe the results of the research which conducts in MTs Almaarif 01 Singosari.
The result of this research shows that 1) Conducting a work meeting (RAKER) activities, attending Ministry of Religious Affairs (KEMENAG) of East Java training, holding a workshop with book publisher, holding MGMP (consultation of subject teachers) of school, joining the association of PKn (civic education) and IPS (social education) teachers to share about curriculum lesson 201 and perform MGMP teacher of social education in MTs Almaarif 01 Singosari. 2) Teachers use creative methods to live up classroom students such as conducting a class discussion, snowball, jigsaw, ladder snakes, swaying sticks and TGT (team games tournament). 3) School is evaluating of 2013 curriculum with the supervisor of the school by monitoring the teacher when teaching in the class, as well as the principals. Principal also monitors the students’ grade to be evaluated in the meeting with the teachers. Teachers are doing their assessment to students by considering students’ activeness, pre-test, Ulangan Harian (daily test), Ulangan Tengah Semester (middle test), and Ulangan Akhir Semester (final test) during a-year-learning by applying 2013 curriculum (K13).
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Esha, Muhammad In’am | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Penerapan; Kurikulum 2013; Pembelajaran IPS; Implementation; Curriculum 2013; IPS or Social Education Learning | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Respati Aji Subakti | ||||||
Date Deposited: | 20 Feb 2019 14:55 | ||||||
Last Modified: | 20 Feb 2019 14:55 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/12860 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |