Maulana MP, Restu (2017) Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Budaya Islami di Sekolah Luar Biasa (SLB) Negeri Kota Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13110102.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Di zaman yang seperti ini, pemimpin yang baik tidak hanya menguasai dan mengembangkan pengetahuan umum akan tetapi dia juga harus bisa mengakulturasikan budaya islami di lembaga yang dipimpinnya. Kepala Sekolah adalah pemimpin yang bisa membawa perubahan bagi sebuah lembaga yang dipimpinnya. Kepala sekolah harus bisa mengimbangi lingkungannya dengan ilmu pengetahuan umum serta ilmu pengetahuan agama kepada bawahannya ataupun kepada peserta didiknya. Hal ini adalah upaya bagaimana nantinya sebelum menerima pengetahuan umum siswa dapat menyaring mana yang kurang baik dengan menggunakan budaya islami yang telah tertanam dalam dirinya.
Tujuan dalam penulisan skripsi ini adalah (1) Peranan kepemimpinan Kepala Sekolah dalam mengembangkan budaya islami Di Sekolah Luar Biasa (SLB) Negeri Kota Batu, (2) Upaya Kepala Sekolah dalam mengembangkan budaya islami Di Sekolah Luar Biasa (SLB) Negeri Kota Batu, (3) Kendala dan Solusi Kepala Sekolah dalam mengembangkan budaya islami Di Sekolah Luar Biasa (SLB) Negeri Kota Batu.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan teknik pengumpulan data, observasi lapangan, wawancara, dan studi dokumentasi. Analisis datanya menggunakan analisis deskriptif yang meliputi reduksi data, display data/penyajian data dan menarik kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) Peran kepala sekolah dalam mengembangkan budaya islami di SLB Negeri Kota Batu adalah a) Sebagai Pendidik: membimbing guru dan karyawan, membimbing siswa dalam bidang akademik maupun non akademik, b) Sebagai Manager: Perencanaan, pengorganisasian ,menggerakkan evaluasi kegiatan pengembangan budaya islami, c) Sebagai Administrator: mengelola administrasi kegiatan belajar mengajar, d) Sebagai Supervisior: Berkeliling ke setiap kelas untuk mengetahui perkembangan siswa, e) Sebagai Leader: Kepala sekolah mengisi ruangan kelas yang kosong f) Sebagai Inovator: mengembangkan kegiatan KBM, kurikulum dan prestasi siswa g) Sebagai Motivator: Kepala sekolah mengadakan penataan ruang bekerja dan menciptakan hubungan yang harmonis. (2) Upaya kepala sekolah dalam mengembangkan budaya islami adalah a) Membiasakan Salam dan Salim, b) Budaya Mencuci Tangan Sebelum Masuk Kelas dan Membaca Doa Sebelum Belajar, c) Shalat Dhuhur Berjamaah, d) Shalat Jum’at, e) Kantin Kejujuran, f) Budaya mencintai lingkungan, g) Penggunaan Metode Qisah h) Kewajiban puasa Senin Kamis. (3) Kendala kepala sekolah dalam mengembangkan budaya islam adalah a) Banyak Guru yang kurang bisa mengaji dan mengetahui ilmu Agama, b) Selain guru PAI, guru lain enggan memberikan contoh shalat. Solusi yang diberikan oleh kepala sekolah adalah a) Mendengarkan Murotal Surat-surat, b) Adanya teguran dari Kepala Sekolah adanya guru yang enggan memberikan contoh shalat jamaah.
ABSTRACT
In a period like this, good leaders not only to master and develop common knowledge but he also should be able to aculturation culture Islamic in his institution. The principal is the leader who can bring about change for an agency that his flock. The principal should be able to offset their surroundings with General Science and science of religion to his subordinates or to participants of his protege. This is how the effort later before accepting the General knowledge of students can sift through which ones are less well with the use of Islamic culture has been ingrained in him.
The goal in writing this thesis are (1) the principal leadership role in developing Islamic culture in State Special Need School Batu, (2) the principal Efforts in developing Islamic culture in State Special Need School Batu, (3) constraints and Solutions Principals in developing Islamic culture in State Special Need School Batu.
This study used a qualitative approach to techniques of data collection, field observations, interviews and documentation study. Data analysis using descriptive analysis that includes the reduction of data, display data/presentation of the data and draw conclusions.
The results showed that (1) the principal Role in developing Islamic culture in State Special Need School Batu, a) as Educators: Guide teachers and employees, guide students in the academic field as well as a non academic, b) as a Manager: planning, organizing, moving the Islamic cultural development activities evaluation, c) as Administrator: manage the administration of teaching and learning activities, d) as Supervisior: get around to every classroom to know the development of the students, e) as a Leader: the principal fill the empty class room f) as an innovator: KBM's activities, developing curriculum and student achievement g) As Motivators: the principal held a spatial work and creating harmonious relationships. (2) the principal Efforts in developing Islamic culture is a) Familiarize greetings and Salim, b) culture of washing hands before entering a classroom and read Prayers Before studying, c) Praying Qiyaam in congregation, d) the prayer Friday, e) Canteen honesty, f) culture of love environment, g) the use of the Qisah Method h) obligation of fasting on Mondays and Thursdays. (3) the principal Constraints in developing Islamic culture is a) many teachers who are less able to recite and know the science of religion, b) in addition to teacher PAI, another teacher was reluctant to give an example of prayer. The solution given by the head of the school is a) listening to the Murotal letters, b) existence of a reprimand from the principal presence of the teacher who was reluctant to provide a sample prayer worshipers.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Prabowo, Sugeng Listyo | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kepemimpinan Kepala Sekolah; Budaya Islami; Principal Leadership; Islamic Culture | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Nur Fitriani | ||||||
Date Deposited: | 10 Jan 2019 13:47 | ||||||
Last Modified: | 10 Jan 2019 13:47 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/12850 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |