Ismail, Abubekar (2018) Penerapan dengan model metode Numbered Heads Together pada mata pelajaran Sosiologi Kelas X di Madrasah Aliyah Negeri 1 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11130047.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Share Alike. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Kualitas dan keberhasilan pembelajaran sangat dipengaruhi oleh kemampuan dan ketepatan guru dalam memilih dan menggunakan metode pembelajaran.Yang melatar belakangi penelitian ini berdasarkan pengamatan terhadap peserta didik dan wawancara dengan guru mata pelajaran Sosiologi di kelas X Madrasah Aliyah Negeri 1 Malang, terdapat masalah yang dihadapi dalam proses pembelajaran Sosiologi. Beliau menerapkan pendekatan cooperative learning model Numbered Heads Together (NHT) dalam proses pembelajaran Sosiologi karena dengan mengunakan model ini partisipasi atau aktivitas siswa yang sangat kurang dapat meningkat sehingga apa yang menjadi sasaran atau tujuan pembelajaran dapat dicapai. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah: (1) Untuk menjelaskan proses Penerapan Model Pembelajaran kooperatif tipe Numbered Heads Together (NHT) pada mata pelajaran Sosiologi di kelas X Madrasah Aliyah Negeri 1 Malang. (2) Untuk mendeskripsikan peningkatan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Sosiologi dengan diterapkanya model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Heads Together (NHT) pada siswa kelas X Madrasah Aliyah Negeri 1 Malang.
Model penelitian ini adalah Kualitatif Deskriptif pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Untuk menganalisis data, penulis menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif, yaitu mendeskripikan dan menginterpretasikan data-data yang di hasilkan untuk menggambarkan realitas sesuai dengan fenomena yang sebenarnya. Hasil belajar siswa setelah penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Heads Together (NHT) mengalami peningkatan. Pada pree test, ketuntasan belajar siswa. Berdasarkan hasil penelitian, maka dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Heads Together (NHT) dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada matapelajaran Sosiologi di kelas X Madrasah Aliyah Negeri 1 Malang.
ABSTRACT
The quality and success of learning is strongly influenced by the ability and accuracy of teachers in choosing and using learning methods. The background of this study based on observations of students and interviews with subjects Sociology teacher in class X Madrasah Aliyah Negeri 1 Malang, there are problems encountered in the process Sociology learning. He applied the cooperative learning model of Numbered Heads Together (NHT) model in the Sociology learning process because by using this model the participation or activity of the students is very less can be increased so that what the target or learning objectives can be achieved. The purpose of this research are: (1) To explain the process Application of cooperative learning model type Numbered Heads Together (NHT) on the subject of Sociology in class X Madrasah Aliyah Negeri 1 Malang. (2) To describe the improvement of student learning outcomes in Sociology subject by applying cooperative learning model type Numbered Heads Together (NHT) to grade X Madrasah Aliyah Negeri 1 Malang.
This research model is Qualitative Descriptive data collection is done through observation, interview, and documentation. To analyze the data, the authors used descriptive qualitative analysis techniques, namely describing and interpreting the data generated to describe the reality in accordance with the actual phenomenon. Student learning outcomes after the application of cooperative learning model type Numbered Heads Together (NHT) has increased. In pree test, students' learning mastery. Based on the results of the research, it can be concluded that the application of cooperative learning model type Numbered Heads Together (NHT) can improve student learning outcomes on the subject of Sociology in class X Madrasah Aliyah Negeri 1 Malang.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Bashith, Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT); Cooperative Learning Model Numbered Heads Together (NHT) | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Zuhria Sulkha Amalia | ||||||
Date Deposited: | 20 Feb 2019 10:48 | ||||||
Last Modified: | 31 Mar 2023 12:59 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/12849 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |