Responsive Banner

Strategi Kepala Madrasah dalam Peningkatan Kompetensi Tenaga Pendidik dan Kependidikan di Madrasah Tsanawiyah Negeri Sidoarjo

Sa’adah, Nur Lailatus (2018) Strategi Kepala Madrasah dalam Peningkatan Kompetensi Tenaga Pendidik dan Kependidikan di Madrasah Tsanawiyah Negeri Sidoarjo. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
14170001.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (5MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Kepala madrasah merupakan pemimpin lembaga pendidikan yang bertanggung jawab dalam pengelolaan lembaga pendidikan seperti kegiatan pendidikan, administrasi madrasah, pembinaan tenaga pendidik dan kependidikan, serta pendayagunaan dan pemeliharaan sarana dan prasarana.

Peningkatan kompetensi tenaga pendidik dan kependidikan berfokus pada kompetensi dasar yang dimiliki tenaga pendidik dan kependidikan. Kepala madrasah melakukan analisa kebutuhan terlebih dahulu mengenai kebutuhan yang diperlukan untuk tenaga pendidik dan kependidikan di lembaganya. Kemudian ditentukan strategi yang efektif untuk melakukan peningkatan kompetensi tersebut.

Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui dan mendeskripsikan: (1) proses strategi kepala madrasah dalam meningkatkan kompetensi Ienaga pendidik dan kependidikan, (2) Proses pelaksanaan strategi kepala madrasah dalam meningkatkan kompetensi tenaga pendidik dan kependidikan. (3) Implikasi dari pelaksanaan program meningkatkan kompetensi tenaga pendidik dan kependidikan.
Adapun jenis penelitian yang dilakukan adalah penelitian kualitatif dengan melakukan pendekatan deskriptif kualitatif. Untuk teknik pengumpulan data,peneliti melakukan wawancara, dokumentasi dan observasi secara langsung.

Sedangkan untuk melakukan konfirmasi peneliti menggunakan teknik triangulasi data. Adapun analisis data dalam penelitian kualitatif dimulai sebelum memasuki lapangan, selama di lapangan, dan setelah selesai di lapangan.
Adapun hasil yang ditemukan peneliti di lapangan adalah: (1) Proses strategi yang dilakukan kepala madrasah dengan melakukan pengamatan kebutuhan untuk tenaga pendidik dan kependidikan, merencanakan pelaksanaan program, melakukan evaluasi program yang telah direncanakan. (2) Proses pelaksanaan program yaitu kepala madrasah menyiapkan program berupa seminar, workshop, pelatihan, bimbingan teknis dan diklat di tempat kerja.(3) implikasi yang didapatkan untuk peserta kegiatan program adalah bertambahnya ilmu pengetahuan, bertambahnya skill yang dimiliki, serta memiliki koneksi di luar lembaga pendidikan.

ABSTRACT

The principal is the leader of educational institutions responsible for the management of educational institutions such as educational activities, madrasah administration, training of educators and education, and the utilization and maintenance of facilities and infrastructure. The increase of competence of educational and educational personnel depends on the head of the madrasah. The increase of competence is intended for human resources to keep up with the times, considering the world of education is not a static world but a dynamic world.

Increasing the competence of educators and education focuses on the basic competencies of educators and education. The principal performs the analysis of the needs that are necessary for the educator and the education staff at his institution. Then determined the effective strategy to improve the competency.

The purpose of this research is to know and describe: (1) process of principal’s strategy in improving competence of educator and education staff, (2) implementation of principal’s strategy in improving the competence of educator and education staff. (3) The implications of the implementation of the program increase the competence of educators and education staff.

The type of research conducted is qualitative research by conducting a qualitative descriptive approach. For data collection techniques, researchers conducted interviews, documentation and observation directly. Meanwhile, to confirm the researcher using data triangulation technique. The data analysis in qualitative research begins before entering the field, during the field, and after completion in the field.

The results found by researcher are: (1) The strategy process conducted by the principal by need analysis for teachers and education staff, plan for implementation program, and evaluate for program(2) the Process implementation of the program is the principal by preparing seminars, workshops, training, while technical guidance and on the job training(3) the implications obtained for the participants of the program activities are the increase of knowledge, the increasing skill they possess, and the connections outside the educational institution.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Ali, Nur
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDAli, NurUNSPECIFIED
Keywords: Strategi, Kepala Madrasah, Kompetensi Tenaga Pendidik dan Kependidikan Strategy, Principal, the competence of Teachers and Education staff
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Manajemen Pendidikan Islam
Depositing User: Dinantari Susilo
Date Deposited: 10 Jan 2019 13:54
Last Modified: 10 Jan 2019 13:54
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/12840

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item