Rizqi, Neli Suroyya (2018) Konsep pendidikan keluarga perspektif keluarga tahfidz Al Quran: Studi kasus Dusun Manting Desa Tawangsari Kecamatan Pujon Kabupaten Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
14110096.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
ABSTRAK
Pendidikan keluarga merupakan usaha bersama anggota keluarga terutama orangtua dalam mewujudkan keluarga yang terpenuhi kebutuhan spiritual dan materiilnya, melalui penanaman nilai-nilai keagamaan, sosial budaya, cukup kasih sayang, terpenuhi pendidikan, ekonomi, dan peduli terhadap lingkungan. Berbagai cara ditempuh manusia dalam mewujudkan keluarga yang bahagia, damai dan sejahtera.
Tujuan penelitian ini adalah untuk : (1) mendeskripsikan bagaimana konsep pendidikan keluarga menurut keluarga penghafal Alquran., (2) mendeskripsikan bagaimana proses dan metode yang diterapkaan oleh keluarga penghafal Alquran dalam pendidikan keluarganya.
Untuk mencapai tujuan diatas, digunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus yang dilaksanakan sebanyak dua siklus penelitian. Instrumen kunci adalah peneliti sendiri, dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Data dianalisis dengan cara mereduksi data yang tidak relevan, memaparkan data dan menarik kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) Konsep pendidikan keluarga menurut para keluarga penghafal Alquran adalah pendidikan keluarga yang senantiasa menerapkan dan mengimplementasikan nilai-nilai yang terkandung dalam Alquran dalam kehidupan sehari-hari, (2) dalam melaksanakan pendidikan, para keluarga penghafal Alquran senantiasa menerapkan metode keteladanan, pembiasaan, pembinaan, kisah, dialog serta hadiah dan hukuman kepada anak-anaknya.
ABSTRACT
Family aducation is the effort together from all of the member of family specially for the parents in the create of family who have completed with the spiritual necessary and also in material.with a method investment of the value from the religion, social culture, love, education, economic, and the surroundings. Many of the method who attack of the family for create the happy family, peace and prosperous family.
The research is aimed at, (1) to describing how the concept of family education perspektive family who have memories of the holy Quran, (2) to describing how the process and method on the family who have memories of the holy Quran in the educate their family.
This research employed qualitative method with study case design that consisted of two research cycles. The researcher became the key instrument that fungsioned observation, interview and dokumentation. Data were analyzed by reducing irrelevant data, reporting the data, and drawing conclusion.
The research findings reveal that, (1) the concept of family education perspektive family who have memories of the holy Quran is the family education who always effort to applying and implementation the values if the holy Quran in the daily activity, (2) in the implementing of education, the family who have memories of the holy Quran always using many method, for example model, habitual, contruction, giving story, dialog, giving reward and punishment to the children.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sudirman, Sudirman | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pendidikan Keluarga; Keluarga Tahfidz Alquran; Family Education; family who have memories of the holy Quran | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Durrotun Nafisah | ||||||
Date Deposited: | 10 Jan 2019 13:34 | ||||||
Last Modified: | 10 Jan 2019 13:34 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/12821 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |