Safitri, Nur Azmi Afriani (2018) Pengaruh status identitas diri terhadap orientasi masa depan siswa kelas 2 MAN 2 Pasuruan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
13410171.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
INDONESIA:
Siswa yang memiliki tujuan jelas, akan lebih memfokuskan dirinya untuk melakukan hal-hal yang hanya berhubungan dengan apa yang ingin dicapainya di masa depan, Ketika seorang siswa sudah mampu mencapai status identitas achivment maka dia akan bisa bereksplorasi dan mempunyai komitmen yang kuat dan terarah. Status identitas diri akan berpengaruh dengan orientasi masa depan, pandangan masa depan, dan perilaku yang akan dilakukan untuk mencapai masa depan siswa.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh antara status identitas diri terhadap orientasi masa depan siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang dilakukan pada siswa kelas 2 MAN 2 Pasuruan dengan jumlah subjek 121.Pengambilan sampel dilakukan dengan tehnik random sampling. Hasil penelitian, menunjukkan bahwa mayoritas siswa kelas 2 MAN 2 Pasuruan memiliki tingkat orientasi masa depan dengan kategori sedang yakni 100 siswa dengan presentase (82,6%), dan yang rendah berjumlah 21 siswa dengan presentase(17,4%). Sedangkan kategori tinggi tidak ada sama sekali. Pada Status Identitasdiri yang berada pada status identitas forclosure berjumlah 36 orang dengan presentase (29,8), identitas moratorium berjumlah 33 orang dengan presentase (27,3), identitas diffusion berjumlah 28 orang dengan presentase (23,1%), identitas achivement berjumlah 24 orang dengan presentase (19,8).
Hasil pengujian hipotesis menunjukkan bahwa: Pada uji hipotesis terkait pengaruh status identitas diri terhadap orientasi masa depan siswa kelas 2 MAN 2 Pasuruan membuktikan adanya pengaruh yang terjadi antara status identitas diri dengan orientasi masa depan, dan pengaruh yang diberikan positif, ini dilihat dari nilai pearson correlation dari kedua variabel bernilai (0,288). Data tersebut menyatakan bahwa hipotesis diterima. Bahwa terjadi pengaruh antara status identitas diri dengan orientasi masa depan, dan pengaruh yang diberikan positif, Ini dibuktikan juga dengan nilai sig.(2-tailed) = 0,001 < 0,05 dan nilai pearson correlation = 0,288, artinya ada pengaruh positif antara status identitas diri terhadap orientasi masa depaan siswa.
ENGLISH:
Students who have clear goals, will focus him/herself more on doing things that only relating to what he wants to achieve in the future, when a student has been able to achieve the status identity of achivement then he / she will be able to explore and have a strong commitment and strongly directed. Self-identity status will be influence to orientation of future, view of the future, and behavior that will be done to achieve the future of the student.
This research was aimed to know the effect between self-identtity status to the orientation of future of the students. This study used a quantitative approach carried out on grade 2 students of MAN 2 Pasuruan with the total of 121 subjects. Sampling was done with technique of random sampling. The result of research, showed that the majority grade 2 students of MAN 2 Pasuruan had future orientation level in medium category that was 100 students with percentage (82,6%), and the low category with a total of 21 students with percentage (17.4%). While the high category did not exist at all. On the self-identity status that was on forclosure amounted to 36 people with percentage (29.8), identity of moratorium amounted to 33 people with percentage (27.3), identity of diffusion amounted to 28 people with percentage (23.1%), identity of achievement amounted to 24 people with percentage (19.8).
The results of hypothesis test showed that: On hypothesis test in effect with effect of self-identity status to the orientation of the future of students of grade 2 of MAN 2 Pasuruan proved the existence of effect between self-identity status with orientation of the future, and the effect given was positive, this could be seen from the value of pearson correlation of the two variables of ( 0.288). The data stated that the hypothesis was accepted. That there was a effect between self-identity status with orientation of the future, and the effect given was positive, this was proved also with the value of sig. (2-tailed) = 0.001 <0.05 and the value of pearson correlation = 0.288, meaning there was a positive effect between self-identity status to the orientation of future of students.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sa'diyah, Elok Halimatus | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | status identitas diri; orientasi masad depan; identity diffusion; identity forclosur; identity moratorium; identity forclosure | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Nani Nuryani | ||||||
Date Deposited: | 05 Dec 2018 16:46 | ||||||
Last Modified: | 10 Dec 2018 10:15 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/12666 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |