Fahmidah, Ema Yusrina (2018) Perbandingan motivasi dan hasil belajar geografi siswa MA Nurul Jadid Jombang yang bertempat tinggal di pondok pesantren dan di luar pondok pesantren. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14130093.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Motivasi belajar adalah dorongan dari dalam maupun dari luar individu untuk melaksanakan aktivitas belajar. Hasil Belajar adalah perubahan perilaku yang dicapai siswa (Output) setelah melalui proses pembelajaran berupa perubahan menjadi lebih baik, baik dari segi kognitif, afektif dan psikomotorik. Motivasi dan hasil belajar dipengaruhi oleh faktor internal dan eksternal. Salah satu faktor eksternal yang mempengaruhi kedua variabel tersebut adalah Faktor Lingkungan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui ada atau tidaknya perbedaan motivasi dan hasil belajar geografi siswa MA Nurul Jadid yang tinggal di Pondok Pesantren dan di luar pondok pesantren.
Penelitian ini menggunakan penelitian kuantitatif komparatif. Metode pengumpulan data menggunakan observasi, angket dan dokumentasi. Jumlah populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas X-XII MA Nurul Jadid yang berjumlah 113 siswa. Siswa yang tinggal di Pondok Pesantren berjumlah 78 siswa dan Siswa yang tinggal di Luar Pondok Pesantren berjumlah 35 siswa. Pengambilan sampel menggunakan teknik Proportional Sampling. Jumlah sampel dalam penelitian ini adalah 65 siswa yang tinggal di Pondok Pesantren dan 32 siswa yang tinggal di Luar Pondok Pesantren. Analisis uji hipotesis pada variabel motivasi belajar menggunakan Statistik Parametrik dengan rumus t-test Polled Varians dan Independent t test program SPSS 23 for Windows. Analisis uji hipotesis pada variabel hasil belajar menggunakan Statistik Non Parametrik dengan menggunakan rumus Mann Whitney Test n > 20 dan Mann Whitney test program SPSS 23 for Windows.
Hasil analisis data penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan motivasi dan hasil belajar geografi antara siswa yang tinggal di Pondok Pesantren dan di Luar Pondok Pesantren.
ENGLISH:
Learning motivation is the drive from inside and outside individuals to conduct learning activities. Learning outcome is the change of attitude achieved by students (Output) after undergoing learning process in form of a better change in cognitive, affective, and psychomotor aspect. Motivation and learning outcome are influenced by internal and external factor. One of the external factors affecting both variables is Environmental Factor. This study aims to find out whether there is any difference of motivation and learning outcome of Geography Lesson of MA Nurul Jadid students who live inside and outside Islamic Boarding School.
This is quantitative-comparative research. The data collection method uses observation, questionnaire and documentation. The research population is all students of ten until twelve grade in MA Nurul Jadid comprises 113 students. The students who live inside the Islamic Boarding School are 78 students and those who live outside Islamic Boarding School are 35 students. The sampling employs Proportional Sampling technique. The number of samples in this research is 65 students living inside Islamic Boarding School and 32 students living outside Islamic Boarding School. The hypothesis test analysis on learning motivation variable is conducted through Parametric Statistics using formula t-test Polled Varians and Independent t-test of program SPSS 23 for Windows. The hypothesis test analysis on the learning outcome variable using Non Parametric Statistics uses the formula of Mann Whitney Test n > 20 and Mann Whitney test program SPSS 23 for Windows.
The results of research data analysis indicate there is a different Geography Lesson’s learning motivation and learning outcome between students living inside Islamic Boarding School and those who live outside Islamic Boarding School.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Bashith, Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Motivasi Belajar Geografi; Hasil Belajar Geografi; Siswa yang Tinggal di Pondok Pesantren; Siswa yang Tinggal di Luar Pondok Pesantren; Geography Lesson’s Motivation; Geography Lesson’s Learning Outcome; Students Living in Islamic Boarding School; Students Living Outside Islamic Boarding School | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Durrotun Nafisah | ||||||
Date Deposited: | 25 Jul 2018 14:03 | ||||||
Last Modified: | 25 Jul 2018 14:03 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/11841 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |