Nasriya, Tsalats Zaidatul (2018) Pengembangan media pembelajaran Explosion Box materi komponen ekosistem pada Siswa Kelas V MI Perwanida Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14140031.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Mata pelajaran IPA merupakan kumpulan pengetahuan atau kumpulan fakta, konsep, prinsip dan teori. Kebanyakan siswa merasa bosan jika harus mempelajarinya lewat buku teks atau LKS. Hal tersebut dikarenakan minimnya pengembangaan media pembelajaran yang efektif dan inofatif. Masalah pemanfaatan media pembelajran yang belum optimal terlihat di kelas 5 MI Perwanida Blitar.
Alasan pemilihan media pembelajaran Explosion Box ini karena sesuai dengan karakteristik siswa sekolah dasar yaitu lebih suka bermain dan belajar. Rumusan masalah pada penelitian ini antara lain: 1) Bagaiaman tingkat kelayakan media pembelajaran Explosion Box materi Komponen Ekosistem pada siswa kelas 5 MI Perwanida Blitar?, 2) Bagaimana efektivitas dan kemenarikan media pembelajaran Explosion Box materi Komponen Ekosistem pada siswa kelas 5 MI Perwanida Blitar?.
Metode pengembangan media pembelajaran yang disusun dalam penelitian ini mengacu pada jenis pengembangan menurut Borg & Gall. Metode ini memiliki sepuluh langkah, namun untuk memudahkan penelitian dan pengembangan ini, maka peneliti membagi beberapa prosedur itu menjadi 6 langkah utama, yaitu: 1) penelitian dan pengumpulan informasi awal, 2) perencanaan, 3) pengembangan format produk awal, 4) uji lapangan dan revisi prosuk, 5) revisi produk akhir, 6) desiminasi dan implementasi. Instrumen pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini yaitu lembar validasi ahli materi, ahli desain dan ahli pembelajaran; lembar angket respon siswa dan tes (pre-test dan post-test).
Produk tersebut telah melalui validasi dengan hasil: 1) validasi ahli materi sebesar 93,3%, 2) validasi ahli desain sebesar90%, 3) validasi ahli pembelajaran sebesar 93,3%. Hasil uji coba menunjukkan presentase: 1) kelompok kecil sebesar 95,4%, 2) kelompok besar sebesar 94,4%. Data hasil pre-test dan post-test menunjukkan nilai rata-rata: 1) sebelum menggunakan produk sebesar 70,3, 2) setelah menggunakan produk sebesar 85,9. Kesimpulan dari hasil data di atas yaitu media pembelajaran Explosion Box yang dikembangkan efektif dan masuk dalam kategori sangat valid, sehingga dapat digunakan sebagai media pembelajaran untuk mempermudah proses pembelajaran. Perlu dilakukan penelitian dan pengembangan lebih lanjut pada media ini dengan materi pelajaran yang lain.
ABSTRACT
Science subjects (IPA) is a contains of knowledge or a contains of facts, concepts, principles and theories. Most students feel bored if must learn through textbooks or work sheet (LKS). That is because the lack of an effective and innovative learning media development. The problem of the utilization of the learning media has not been optimally visible in class 5 MI Perwanida Blitar. Even though the facilities at the school already support for the utilization of effective and innovative learning media.
The reason of selection this learning media Explosion Box because according to the characteristics of elementary school students that is more like to play and learn. Problem of the research is 1) how does the level of appropriateness of Explosion Box as Learning Media for Teaching Components of Ecosystem at 5th grade MI Perwanida Blitar?, 2) how the effectiveness and interestness of Explosion Box as Learning Media for Teaching Components of Ecosystem at 5th grade MI Perwanida Blitar?.
Development of learning media in this study refers to the type of development according to Borg & Gall. This method has ten steps, however to simplify research and development, the researchers divided some procedures that became 6 main steps, namely: 1) preliminary research and information assemble, 2) planning, 3) the development format of the preliminary product, 4) field test and revision product, 5) revision of the final product, 6) dissemination and implementation. Data collection instruments used in this study is validation sheet of material expert, design expert and learning expert; qustionnaire of student response and test (pre-test and post-test).
These products have been through validation: 1) material expert validation is 93,3%, 2) design expert validation is 90%, 3) validation of learning expert is 93,3%. Results of trials: 1) small group is 95,4%, 2) large group is 94,4%. Data pre-test and post-test results: 1) the average score before using products is 70,3, 2) the average score after using products is 85,9. The conclusion of the results from the above data is developed learning media Explosion Box is effective and entered the very valid category, so that it can be used as a learning media to facilitate the learning process. Need to do more research and development on this media with the subject matter of the other.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mulyono, Mulyono | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan media pembelajaran; Explosion Box; komponen ekosistem; Development of learning media; Explosion Box; the components of ecosystem | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Mely Santoso | ||||||
Date Deposited: | 05 Nov 2018 09:37 | ||||||
Last Modified: | 05 Nov 2018 09:37 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/11820 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |