Nurlita, Rizqi (2018) Pemanfaatan instagram sebagai media pemasaran online pada mata kuliah kewirausahaan: Study kasus di jurusan pendidikan IPS UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (FullText)
14130016.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pada saat ini masalah pengangguran dan kemiskinan masih merupakan masalah besar bangsa Indonesia. Pertumbuhan lapangan kerja lamban menuntut para lulusan Perguruan Tinggi membekali diri dengan ilmu untuk menciptakan lapangan kerja. Berkaitan dengan itu banyak Universitas menawarkan pelatihan dan menerapkan matakuliah kewirausahaan yang bertujuan peningkatan inovasi dan kompetensi dalam berwirausaha. Seiring perkembangan zaman, para entrepreneur muda memaksimalkan social media sebagai alat pemasaran untuk berwirausaha. Salah satu media social yang banyak digunakan untuk pemasaran adalah Instagram.
Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mendeskripsikan pemanfaatan Instagram yang di pilih sebagai media pemasaran oleh Mahasiswa Pendidikan IPS UIN Maulana Malik Ibrahim Malang pada Mata Kuliah Kewirausahaan (2) mendeskripsikan dampak pemanfaatan Instagram yang di pilih sebagai media pemasaran oleh Mahasiswa Pendidikan IPS UIN Maulana Malik Ibrahim Malang pada Mata Kuliah Kewirausahaan.
Jenis penelitian ini termasuk kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah wawancara, observasi dan dokumentasi yang dianalisis dengan langkah reduksi data, triangulasi dan menarik kesimpulan.
Hasil menunjukkan: (1) pemanfaatan instagram sebagai media pemasaran online pada matakuliah kewirausahaan bisa dimaksimalkan oleh mahasiswa Pendidikan IPS UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, pemanfaatannya yang mudah dan adanya akun bisnis yang menunjang keberhasilan berwirausaha membuat Instagram menjadi salah satu media social yang paling banyak digunakan para mahasiswa. (2) Dampak pemanfaatan instagram yang dipilih sebagai media pemasaran oleh Mahasiswa Pendidikan IPS diantaranya karena instagram memiliki kualitas yang jernih pada gambar dan adanya akun bisnis yang mempermudah mahasiswa untuk memasarkan produknya, hal tersebut berdampak positif karena membuat para pembeli tertarik oleh produk yang dipromosikan dan memudahkan mencari sasaran, dampak negativenya karena tidak adanya hak cipta pada instagram mempermudah gambar diambil oleh oknum lain yang ingin menjiplak produk penjual.
ENGLISH:
Nowadays, unemployment and poverty are still big problems in Indonesia. The slow growth of occupational chance triggers the university’s graduates to equip themselves with knowledge to create occupational chance. Related to this, many universities offer training and apply Entrepreneurship Course aiming to improve the innovation and competence in entrepreneurship. Along with the era development, all young entrepreneurs maximize social media as a marketing tool for doing business. One of the famous social medias used for marketing is Instagram.
This study aims to (1) describe the usage of Instagram, which is chosen as a media marketing by Social Science Education students in UIN Maulana Malik Ibrahim Malang in Entrepreneurship Course (2) to describe the impact of the usage of Instagram, which is chosen as a media marketing by Social Science Education students in UIN Maulana Malik Ibrahim Malang in Entrepreneurship Course.
This is a qualitative study. The data collection techniques used in this study are interview, observation, and documentation, which are analyzed using data reduction, triangulation, and decision making.
The result shows (1) the usage of Instagram as an online marketing media in Entrepreneurship Course can be maximized by Social Science Education students in UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. The ease of the usage and business account provided that supports the success of the entrepreneurship makes Instagram becomes one of most used social medias, mostly used by students. (2) Some of the impacts of the usage of Instagram, which is chosen as a marketing media by Social Science Education students, are the clear quality of picture in Instagram and the business account that makes it easy for students to market their products. Those aspects have a positive impact because they attract the buyers to buy the promoted products and make it easy to find the marketing targets. There is also a negative impact, namely no copyright provided in Instagram that causes people to easily copy the picture uploaded in Instagram for improper purposes.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Efiyanti, Alfiana Yuli | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Instagram: Media Pemasaran Online; Kewirausahaan | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Zuhria Sulkha Amalia | ||||||
Date Deposited: | 23 Jul 2018 10:49 | ||||||
Last Modified: | 23 Jul 2018 10:49 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/11802 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |