Khasanah, Uswatun (2018) Peran guru IPS dalam meningkatkan motivasi belajar siswa mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial kelas VII unggulan di MTs Roudlotun Nasyi’in Mojokerto. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13130088.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Tugas seorang guru semakin hari semakin berat, seiring perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi. Guru sebagai komponen utama dalam dunia pendidikan dituntut untuk mampu mengimbangi bahkan melampaui perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi yang berkembang dalam masyarakat. Maka melalui sentuhan guru di sekolah diharapkan dapat menghasilkan peserta didik yang memiliki kompetensi tinggi. Untuk mencapai kompetensi tersebut butuhadanya peran guru yang mampu menciptakan pembelajaran yang kreatif, menyenangkan dan tidak membosankan diperlukan adanya suatu ketrampilan dan banyak ide-ide untuk menangkap suatu peluang dalam proses belajar mengajar.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk: (1) Mendeskripsikan peran guru IPS di MTs Roudlotun Nasyi’in Mojokerto dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas VII Unggulan melalui pembelajaran IPS. (2) Mengetahui dampak dari peran guru IPS di MTs Roudlotun Nasyi’in Mojokerto dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas VII Unggulan melalui pembelajaran IPS.
Untuk mencapai tujuan di atas, digunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis pendekatan deskriptif. Instrumen penelitian kunci adalah peneliti itu sendiri, dan teknik pengumpulan data yang di gunakan adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Data di analisis dengan cara mereduksi data dan menarik kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) Peran guru dalam melaksanakan proses pembelajaran di MTs Roudlotun Nasyi’in Mojokerto dengan cara membuat RPP, menggunakan pembelajaran yang bervariatif dan dilengkapi dengan mengikuti pelatihan-pelatihan untuk meningkatkan pengetahuan dalam mengajar IPS. (2) Dampak dari peran guru yaitu siswa lebih semangat karena materi yang di sampaikan mudah di pahami dan pembelajaran menjadi menyenangkan.
ENGLISH:
The job of the teachers becomes harder by the time the science and technology are developed. Teacher as the major role in education is in demand of being able to be balanced even more advanced than the development of science and technology among people. By the helping hand of teachers in school is wished to create high competence students. To reach the high competence, the role of teacher is needed to be able to enhance creative, fun, and fresh teaching method. Therefore, teachers' creativity is needed with fresh ideas to find opportunities in the teaching process.
This study aims to: (1) describe the role of social science teachers in MTs Roudlotun Nasyi'in Mojokerto in enhancing the VII Excellent Grade students' motivation through social science learning. (2) know the impacts of social science teachers in MTs Roudlotun Nasyi'in in Mojokerto in enhancing VII Excellent Grade students' learning motivation through social science learning.
To reach the aims above, the researcher uses qualitative method with descriptive approach. The research’s key instrument is the researcher. The data is collected by doing observation, interview, and documentation. The collected data is analyzed by reducing and drawing the conclusion.
The result of this research shows that, (1) The role of teachers in the learning process in MTs Roudlotun Nasyi'in in Mojokerto by accomplishing lesson plan, doing teaching method in vary and is completed by attending and following workshop to improve the skill of teaching social science. (2) The impact of the teachers' role is the students are more motivated in learning since the materials given is easy to learn and the learning process is more fun and educative.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Marno, Marno | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Peran Guru; Motivasi Belajar IPS; Teachers' role; social science learning motivation | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Durrotun Nafisah | ||||||
Date Deposited: | 25 Jul 2018 14:53 | ||||||
Last Modified: | 25 Jul 2018 14:53 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/11797 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |