Misbahuddin, Misbahuddin (2018) Kemampuan kognisi siswa dalam memahami ayat Al-Quran melalui logika matematika. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (FullText)
14110185.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) |
Abstract
INDONESIA:
Pada hakikatnya siswa Madrasah Aliyah mempunyai wawasan pemahaman Al-Qur’an dan matematika. Dari keadaan tersebut seharusnya mampu menjadikan matematika sebagai perantara untuk memahami teks ayat Al-Qur’an, baik itu secara literal maupun makna yang terkandung didalamnya. Fakta yang terjadi di Madrasah Aliyah, siswa tidak mampu menggunakan matematika sebagai alat untuk memahami ayat Al-Qur’an. Faktor utama bisa terjadi karena tidak ada rasa ingin tahu dari siswa dan juga minimnya pengetahuan guru dalam mengaitkan antara konsep-konsep dalam matematika dengan Al-Qur’an. Padahal ada banyak temuan hasil penelitian studi pustaka yang menyebutkan adanya keterkaitan Al-Qur’an dengan matematika, salah satunya pada pokok bahasan logika matematika. Maka dengan begitu seharusnya siswa Madrasah Aliyah dapat menjadikan temuan-temuan penelitian tersebut dalam mata pelajaran matematika, sehingga pemahaman matematika seperti halnya logika matematika dapat digunakan sebagai sarana untuk memahami ayat Al-Qur’an.
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan siswa dalam memahami ayat Al-Qur’an melalui logika matematika. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan jenis penelitian studi kasus. Informan penelitiannya adalah siswa kelas XB Madrasah Aliyah Mansyaul-Ulum Sana Daja Pasean Pamekasan. Penelitian ini berlangsung pada bulan Januari 2018. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes dan wawancara. Pada angket uraian dilaksanakan oleh 17 siswa kelas XB.
Berdasarkan hasil analisis data dapat disimpulkan bahwa siswa Madrasah Aliyah Mansyaul-Ulum Sana Daja Pasean Pamekasan mempunyai kemampuan untuk memahami ayat Al-Qur’an melalui logika matematika dengan melalui dua tahap. Siswa dapat memahami ayat Al-Qur’an melalui logika matematika dari pendekatan tulisan. Kemudian siswa menyimpulkan bahwa ayat 7 surat Ibrahim bermakna anjuran Allah SWT kepada manusia untuk bersyukur agar ditambah nikmat dan menghindari larangan Allah SWT berupa kufur agar dijauhkan dari adzab yang sangat pedih. Tahap kedua, siswa mampu memahami ayat 7 surat Ibrahim melalui logika matematika dengan pendekatan lisan. Siswa dapat menjawab pertanyaaan-pertanyaan yang mengandung invers, konvers dan kontraposisi yang sebelumnya tidak ada dalam tulisan.
ENGLISH:
In reality, students of Islamic Senior High School have an understanding of Qur'an and mathematics. From these circumstances should be able to make mathematics as an intermediary to understand the text of the verses in Qur'an, whether it is literally or the meaning contained. The fact that occurred in Islamic Senior High School, students are not able to use mathematics as a tool to understand the verses of Qur'an. The main factor can occur because there is no curiosity from students and also the lack of knowledge of teachers in relating between concepts in mathematics with the Qur'an.Whereas, there are many findings of literature study mentioned the existence of Al-Qur'an with mathematics, one of which on the subject of mathematical logic. Therefore, students of Islamic Senior High School should be able to make those research findings in mathematics lesson, so that understanding mathematics as well as mathematical logic can be used as a means to understand the verses of Qur'an.
The aim of this study is to describe the ability of students in understanding the verses of Qur'an through mathematical logic. This research used qualitative approach and type of case study. The research’s informant is the students of grade XB Islamic Senior High School ofc Mansyaul-Ulum Sana Daja Pasean Pamekasan. This research took place in January 2018. The technique of data collection used was test and interview. In the description of questionnaire was conducted by 17 students of class XB.
Based on the results of data analysis, it can be summarized that students of Islamic Senior High School of Mansyaul-Ulum Sana Daja Pasean Pamekasan has the ability to understand the verses of Qur'an through mathematical logic by means of two stages. (1) Students could understand the verses of Qur'an through the mathematical logic of writing approach. Then, the students concluded that the 7th verse of surah Ibrahim means the advice from Allah SWT to humans to be grateful in order to be added the favors and avoid the prohibition of Allah SWT in the form of kufr to be kept away from a very painful of adzab. (2) The second stage, the student was able to understand the 7th verse of Ibrahim's surah through mathematical logic by oral approach. Students can answer questions containing inverse, conversions and contraptions that were not previously written.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Abubakar, Istianah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kemampuan Pemahaman; Ayat Al-Qur’an; Logika Matematika; Understanding; Al-Qur'an Verses; Mathematical Logic | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Zuhria Sulkha Amalia | ||||||
Date Deposited: | 19 Jul 2018 10:17 | ||||||
Last Modified: | 20 Jul 2023 10:46 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/11777 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |