Integration of educational system between madrasa and ma’had: The Case Study At State Islamic Senior High School 1 Lamongan

Kholidah, Cicik Norma (2018) Integration of educational system between madrasa and ma’had: The Case Study At State Islamic Senior High School 1 Lamongan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (FullText)
14110032.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB) | Preview

Abstract

ENGLISH:

Education is a human need to improve human quality both in thought and behavior. In the development of the era, education not only can be obtained through formal education, but education can also be obtained through non-formal institutions such as ma'had. Some schools combine education between school and ma'had. One school that has ma'had is MAN 1 Lamongan. The relationship between madrasah and ma'had in MAN 1 Lamongan is certainly very close to good students.

The purpose of this research is to describe the concept of integration of educational system of madrasah and ma'had education system that exist in MAN 1 Lamongan, and to explore the supporting and inhibition factors of integration between madrasah and ma'had.

This study uses a qualitative approach, with a case study approach in MAN 1 Lamongan as a school that has ma'had. The data obtained in this study through the process of observation, interview, and documentation study. And based on the data obtained the researchers analyze using descriptive analysis, that is by describing what the existence of the findings in the field related to the integration of education system between madrasah and ma'had.

The results of this study indicate that the concept of integration of madrasah and ma'had education system in MAN 1 Lamongan is based on several reasons, namely the task of madrasah as a school characteristic of Islam and also the development of the era that requires faith and taqwa as a filter. This integration is carried out by selecting the components of the education system that are integrated between madrasah and ma'had such as goals, educators, curriculum learners, management, quality control, evaluation, and facilities. The integration of this educational system aims to organize education to realize a superior Islamic generation by fostering the attitude, behavior, and religious amaliyah of Islam primarily in students who are in the religious department. The supporting factors in the integration of madrasah and ma'had from the internal side include adequate facilities and infrastructure, good human resources, time management, student enthusiasm to stay in ma'had and student achievement. while external factors include parents' wishes for their children to have a balanced education under control and also support from the government. The obstacle factors in the integration between madrasah and ma'had include limited time for educators as well as uneven student abilities

INDONESIA:

Pendidikan adalah kebutuhan manusia untuk meningkatkan kualitas manusia baik dalam pemikiran maupun tingkah laku. Pada perkembangan zaman, pendidikan tidak hanya dapat diperoleh melalui pendidikan formal seperti madrasah, namun pendidikan juga dapat diperoleh melalui instansi non formal seperti ma’had. Beberapa sekolah mengkombinasikan pendidikan di sekolah dan ma’had. Salah satu sekolah yang memiliki ma’had adalah MAN 1 Lamongan. Hubungan antara madrasah dan ma’had di MAN 1 Lamongan tentu sangat erat dalam mencetak siswa yang baik.

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui konsep integrasi sistem pendidikan madrasah dan ma’had yang ada di MAN 1 Lamongan, serta mengetahui faktor-foktor pendukung dan penghambat integrasi antara madrasah dan ma’had.

Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, dengan pendekatan studi kasus di MAN 1 Lamongan sebagai sekolah yang memiliki ma’had. Data yang diperoleh dalam penelitian ini melalui proses observasi, wawancara, dan studi dokumentasi. Dan berdasarkan data yang diperoleh tersebut peneliti mengalisis menggunakan analisis deskriptif, yaitu dengan mendeskripsikan atau menggambarkan apa adanya hasil temuan di lapangan terkait Integrasi sistem pendidikan madrasah dan ma’had.

Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa konsep integrasi sistem pendidikan madrasah dan ma’had yang ada di MAN 1 Lamongan di landasi oleh beberapa alasan yaitu tugas madrasah sebagai sekolah yang berciri khas islam dan juga perkembangan zaman yang memerlukan iman dan taqwa sebagai filter. Integrasi ini dilaksanakan dengan memilih komponen-komponen sistem pendidikan yang diintegrasikan antara madrasah dan ma’had diantaranya tujuan, pendidik, pelajar kurikulum, management, quality control, evaluasi, dan fasilitas. Integrasi sistem pendidikan ini bertujuan untuk menyelenggarakan pendidikan untuk mewujudkan generasi islam yang unggul dengan menumbuhkan sikap, perilaku, dan amaliyah keagamaan islam utamanya pada siswa yang ada di jurusan keagamaan. faktor-faktor pendukung dalam integrasi antara madrasah dan ma’had dari segi internal meliputi sarana dan prasarana yang memadai, sumber daya manusia yang baik, manjemen waktu, antusias siswa untuk tinggal di ma’had dan prestasi siswa. sedangkan faktor eksternal meliputi keinginan orang tua agar anaknya mendapat pendidikan seimbang di bawah kontrol dan juga dukungan dari pemerintah. Adapun faktor pengahambat dalam integrasi antara madrasah dan ma’had meliputi waktu pendidik yang terbatas dan juga kemampuan siswa yang tidak merata.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Kawakib, A. Nurul
Keywords: Integration; Madrasah; Ma’had; Integrasi
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Zuhria Sulkha Amalia
Date Deposited: 19 Jul 2018 03:45
Last Modified: 19 Jul 2018 03:45
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/11758

Actions (login required)

View Item View Item