Efendi, Saiful Nggufron (2016) Manajemen Pendidikan Karakter: Studi Multikasus MAN Tlogo Blitar dan SMKN 1 Doko Blitar. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
13710031.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
ABSTRACT
As we all known that now days the characters building are being decline. Therefore, it is necessary that an established management that should be applied in the implementation of character building especially in educational institution. If we discus about management problems certainly can not be separated from the role of a leader in educational institution namely head master. Therefore, the head master must be able to manage the educational institution so that the goals of the school can be realized.
Based on this background, so the focuses of this research are: 1) What kinds of the character building values which are developed in MAN Tlogo Blitar and SMKN 1 Doko Blitar?: 2) How the implementation of character building in MAN Tlogo Blitar and SMKN 1 Doko Blitar?: 3) How the strategy were used on character building in MAN Tlogo Blitar and SMKN 1 Doko Blitar?
This research used a qualitative approach based descriptive case studies. Data was collected by interview, observation, and documentation. The effort to analyse the data was done by using descriptive data analysis, start from sorting the data to interpret the findings in the field. The effort to check the validity of the data is using triangulation techniques.
The results of this research are: 1) The character building value that was developed in MAN Tlogo Blitar is akhlakul karimah (good behavior) value. Then the implementation of character building with several activities and school cultures namely are greeting (salam), greet, smile, polite and courteous, through the discipline of worship (mahdoh or ghoiru mahdoh), through charitable social activities, and through activities of SEKAM. The strategies were used with the way step by step, continuous control, exemplary strategy, habituation, planting discipline, and creating a conducive atmosphere; 2) The character building values that were developed in SMK 1 Doko Blitar are religious values, patriotism, national spirit, responsibility and caring environment. Implementation of character building through several activities and school cultures are given exemplary principal for head master or teachers, giving special lesson hour, through the routine activities of the flag ceremony, always start the lesson with a prayer and memorizing of Al-Quran verses, sing the national anthem every day, through some extra-curricular activities, and implementation of 7K. The strategy were used are planning, organizing, implementing, and controlling or evaluation, exemplary strategy, habituation, planting discipline, and create a conducive atmosphere.
ABSTRAK
Kita ketahui bersama bahwa saat ini karakter ataupun moral bangsa sedang mengalami kemerosotan. Oleh sebab itu perlu manajemen yang mapan yang harus diterapkan dalam pelaksanaan pendidikan karakter kususnya dilembaga pendidikan yaitu sekolah. Berbicara masalah manajemen tentunya tidak dapat lepas dari peran seorang pemimpin atau kalau di lembaga pendidikan sekolah yaitu kepala sekolah. Oleh sebab itu maka kepala sekolah harus bisa mampu memanage lembaganya agar tujuan yang ingin dicapai tersebut dapat terwujud.
Dari latar belakang tersebut maka fokus penelitian ini yaitu: 1) Apa saja nilai karakter yang dikembangkan di MAN Tlogo Blitar dan SMKN 1 Doko Blitar?; 2) Bagaimana pelaksanaan pendidikan karakter di MAN Tlogo Blitar dan SMKN 1 Doko Blitar?; 3) Bagaimana strategi yang digunakan dalam pendidikan karakter di MAN Tlogo Blitar dan SMKN 1 Doko Blitar?
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deksriptif berbasis studi kasus. Pengumpulan data dilakukan dengan teknik wawancara, observasi, dan dokumentasi. Upaya menganalisa data dilakukan dengan teknik analisis data deskriptif, mulai dari memilah data hingga menginterpretasikan hasil temuan di lapangan. Upaya mengecek keabsahan data menggunakan teknik triangulasi.
Hasil penelitian ini yaitu: 1) Yang pertama nilai karakter yang dikembangkan di MAN Tlogo Blitar yaitu nilai Akhlakul karimah. Kemudian dijabarkan lagi yaitu nilai kejujuran, kedisiplinan, kerapian, dan moral dalam bergaul. Yang kedua dalam pelaksanaan pendidikan karakter terdapat beberpa tahapan yaitu, sosialisasi, arahan di kelas, arahan disetiap kegiatan, kerjasama dengan wali murid, melakukan berbagai kegiatan dan evaluasi. Yang ketiga strategi yang digunakan adalah dengan cara step by step. Kemudian melalui Kesabaran dan kerja keras atau melaui kontrol berkelanjutan. Selain itu juga menggunakan strategi keteladanan, pembiasaan, penanaman kedisiplinan, dan menciptakan suasana yang kondusif.; 2) Yang pertama nilai karakter yang dikembangkan di SMKN 1 Doko Blitar yaitu relijius, cinta tanah air, semangat kebangsaan, tanggung jawab dan peduli lingkungan. Yang kedua dalam pelaksanaan pendidikan karakter terdapat beberpa tahapan yaitu, yaitu, sosialisasi, pengarahan melalui kegiatan ekstra, melakukan berbagai kegiatan dan evaluasi. Yang ketiga strategi yang digunakan adalah perencanaan, pengorganisasian, pelaksanaan, dan pengontrolan atau evaluasi. Selanjutnya juga tidak melupakan empat strategi yaitu keteladanan, pembiasaan, penanaman kedisiplinan, dan menciptakan suasana yang kondusif
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zainuddin, M and Abidin, Munirul | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Management; Character Building; Manajemen; Pendidikan Karakter | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 28 May 2018 14:32 | |||||||||
Last Modified: | 28 May 2018 14:32 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/11567 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |