Fradito, Aditia (2016) Strategi pemasaran pendidikan dalam meningkatkan citra Lembaga Pendidikan Islam: Studi Multikasus di SDI Surya Buana dan MIN Malang 2. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12710028.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Interesting phenomenon occurred in education, especially when the acceptance of new students. Society seemed to have understood the eligible school to their sons or daughters, criteria of the school with has a good image is the school that managed to satisfy the users of education. The study was conducted in SDI Surya Buana and MIN Malang 2 because these institutions have superior character and a positive image in the public, but nevertheless both have a background and a different case.
The focus of this research are; 1). How education services in improving the image, 2). How marketing strategies in improving the image, and 3). What is the impact of marketing strategy for imaging in SDI Surya Buana and MIN Malang 2.
This study is qualitative research, case study type with a design multicases. The process of data collection used method: 1). observation, 2). in-depth interviews, and 3). documentation. The analysis of data used model’s Miles and Huberman, the data which collected and checked validity then analyzed by means: 1), data reduction, 2). data presentation, and 3). conclusion. The checking of data used triangulation method.
The results of this study are: (1). Educational services in SDI Surya Buana and MIN Malang 2 to prioritize efforts on the fulfillment of expectations and customer satisfaction, indicated on; a). satisfaction or suitability of academic quality service. b). satisfaction or suitability standardization of teachers and school staff. c). satisfaction or suitability of the quality of graduates (output). (2). Marketing strategy in enhancing the image carried out several strategies, they are; a). direct strategy. b). an indirect strategy. c). differential strategy. d). financing strategies. Nevertheless, effective strategy in SDI Surya Buana is to showing proof of the quality of graduates (output) and image building service satisfaction through word of mouth, while in the MIN Malang 2 more using the power of leadership and word of mouth. (3). The impact of marketing strategy for imaging in SDI Surya Buana and MIN Malang 2 are; a). The high of customer loyalty (public understanding). b). Public confidence is getting stronger (public confidence), c). The existence of public support (public support), d). The establishment of effective cooperation between schools and parents (public corporation).
ABSTRAK
Fenomena menarik terjadi dalam penyelenggaraan pendidikan, terutama saat penerimaan peserta didik baru. Masyarakat seakan sudah mengerti sekolah/madrasah yang layak untuk menyekolahkan putra/putrinya, bagi mereka kriteria sekolah/madrasah yang memiliki citra yang baik adalah sekolah/madrasah yang berhasil memuaskan para pengguna jasa pendidikan (user). Penelitian dilakukan di SDI Surya Buana dan MIN Malang 2 mengingat kedua lembaga ini memiliki karakter yang unggul dan memiliki citra yang positif di mata masyarakat namun demikian keduanya memiliki latar belakang dan kasus yang berbeda.
Fokus Penelitian ini adalah; 1). Bagaimana layanan jasa pendidikan dalam peningkatan citra. 2). Bagaimana strategi pemasaran dalam peningkatan citra. Dan
3). Bagaimana dampak strategi pemasaran dan implikasinya terhadap pencitraan di
SDI Surya Buana dan MIN Malang 2.
Penelitian ini termasuk penelitian kualitatif, jenis studi kasus dengan rancangan desain multikasus. Proses pengumpulan data digunakan metode: 1). observasi, 2). wawancara mendalam, dan 3). dokumentasi. Analisis data digunakan model Miles & Huberman, data yang terkumpul dan sudah dicek keabsahannya dianalisis dengan cara: 1), Reduksi data. 2). Penyajian data. dan 3). Penarikan kesimpulan. Pengecekan data digunakan metode triangulasi.
Hasil penelitian ini adalah: (1). Layanan jasa pendidikan di SDI Surya Buana dan MIN Malang 2 memprioritaskan pada upaya terpenuhinya harapan dan kepuasan pelanggan, hal ini diindikasikan dari 3 hal; a). Kepuasan/kesesuaian layanan mutu akademik. b). Kepuasan/kesesuaian standarisasi guru dan Staf sekolah. c). Kepuasan/kesesuaian mutu lulusan (output). (2). Strategi Pemasaran dalam meningkatkan citra dilakukan beberapa strategi yaitu; a). strategi langsung. b). Strategi tidak langsung. c). Strategi differensiasi. d). Strategi pembiayaan. Namun demikian stategi yang efektif di SDI Surya Buana adalah dengan menunjukkan bukti kualitas lulusan (output) dan membangun citra kepuasan layanan melalui berita dari mulut ke mulut (word of mouth), berbeda dengan di MIN Malang 2 yang lebih menggunakan power kepemimpinan dan berita dari mulut ke mulut (word of mouth). (3). Dampak strategi pemasaran dan implikasinya terhadap pencitraan di SDI Surya Buana dan MIN Malang 2 adalah sebagai berikut; a). Tingginya loyalitas pelanggan pengguna jasa pendidikan (public understanding). b). Kepercayaan masyarakat semakin kuat (public confidence), c). Adanya dukungan masyarakat (public support), d). Terjalinnya kerjasama yang efektif antara sekolah dan orang tua siswa (public corporation).
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sutiah, Sutiah and Mulyadi, Mulyadi | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Marketing Strategy of Education; Imaging of Islamic Institute Education; Strategi Pemasaran Pendidikan; Pencitraan Lembaga Pendidikan Islam | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 28 May 2018 14:32 | |||||||||
Last Modified: | 28 May 2018 14:32 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/11552 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |