Styoni, Gita Ria (2018) Strategi guru dalam mengatasi kesulitan belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi kelas XI IPS 3 SMAN 1 Sutojayan Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
13130079.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
INDONESIA :
Berhasil atau gagalnya pencapaian tujuan pendidikan itu amat bergantung pada proses belajar yang dialami siswa, ketika siswa berada di sekolah tentunya dalam proses pembelajaran terdapat kesulitan tersendiri yang dialami oleh para siswa. Seperti kesulitan mengerti sebuah materi atau memahami materi yang disampaikan oleh guru. Kesulitan belajar merupakan suatu keadaan dalam proses belajar mengajar dimana anak didik tidak dapat belajar sebagaimana mestinya, kesulitan belajar pada dasarnya adalah suatu gejala yang nampak dalam berbagai manivestasi tingkah laku, baik secara langsung maupun tidak langsung. Kesulitan belajar juga terjadi pada mata pelajaran ekonomi, oleh karena itu strategi guru dalam mengatasi kesulitan belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi sangat diperlukan.
Tujuan penelitian ini adalah untuk :1. Mendeskripsikan apa saja kesulitan-kesulitan yang dialami siswa kelas XI IPS di SMAN 1 Sutojayan. 2. Mendeskripsikan apa saja faktor-faktor yang menjadi penyebab kesulitan belajar ekonomi siswa kelas XI IPS di SMAN 1 Sutojayan. 3. Mendeskripsikan strategi guru ekonomi dalam mengatasi kesulitan belajar siswa kelas XI IPS SMAN 1 Sutojayan.
Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif dengan jenis pendekatan deskriptif. Pengumpulan data menggunakan metode observasi, wawancara dan dokumentasi. Penulis berperan sebagai pengamat dalam observasi. Sedangkan untuk analisis data dari banyak data yang terkumpul dari lapangan seperti wawancara dan dokumentasi, penulis mengelompokkan dan mengorganisasikan sehingga dapat menjawab rumusan masalah yang dirumuskan oleh peneliti. Dalam penelitian ini, peneliti melakukan analisis data melalui reduksi data, penyajian data dan verifikasi (penarikan kesimpulan).
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa 1. Kesulitan belajar yang dialami siswa adalah kesulitan memahami materi dan kesulitan menyelesaikan soal-soal berhitung. 2. Faktor yang mempengaruhi kesulitan belajar siswa adalah a) Minat belajar siswa yang rendah karena siswa sering bergurau dengan temanya ketika guru sedang menyampaikan materi. b) Siswa malas dalam mengikuti pelajaran ekonomi. c) Faktor orang tua atau keluarga, orang tua yang kurang memperhatikan pendidikan anak-anaknya menjadi penyebab kesulitan belajar. d) kreatifitas guru dalam memilih media serta metode pembelajaran dapat mempengaruhi anak untuk malas belajar. 3. Strategi yang dilakukan guru untuk mengatasi kesulitan belajar yaitu strategi inquiry dan strategi ekspositori.
ENGLISH :
The success or failure of the educational objectives achievement depends on learning process which is experienced by the students. In Students’ learning process, of course, there are some difficulties experienced by them in the school. Such as difficulties in understanding any material or material presented by the teacher. Learning difficulty is a condition in the learning process where students cannot learn properly, learning difficulty is basically a visible phenomenon in various behavioral manifestations, whether directly or indirectly. Learning difficulty also occurs in economics subject. Therefore, the teacher's strategy in overcoming students' learning difficulties on economic subjects is necessary
The purpose of the study is 1. To describe the difficulties faced by the students of 11th social science class (IPS) in SMAN 1 Sutojayan, 2. To describe factors that cause difficulty in learning the economics subject for 11th IPS class students of SMAN 1 Sutojayan, 3. To describe Mendeskripsikan economics teacher’s strategy in overcoming learning difficulties of 11th IPS class students in SMAN 1 Sutojayan.
The approach that is used in this study is descriptive qualitative approach. The used data collection is observation, interview and documentation. The writer acts as an observer in the observation. Whereas the writer analyzed by grouping and organizing the data from data collection from interview and documentation, therefore the writer can answer the research question formulated by the writer. In this research, the writer analyze data through reducing, presenting and verifying (concluding) data.
The result of this study shows that 1. Learning difficulty faced by students is difficulty in understanding material and difficulty in answering counting questions, 2. Factors that influence students’ learning difficulty are a) low learning interest because they often joke with their friends when the teacher is presenting the material, b) the students are not interested in following economics subject, c) parents or family factors, parents pay less attention to their children’s education, and (d)the teacher’s creativity in deciding media and teaching method. 3. Strategies that are used by teachers to overcome learning difficulties, namely inquiry strategy and expository strategy.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yunus, Muh | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Strategi Guru; Kesulitan Belajar; Teacher Strategy; Learning Difficulty | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Sayyidah Awwaliyah | ||||||
Date Deposited: | 08 Aug 2018 09:20 | ||||||
Last Modified: | 08 Aug 2018 09:20 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/11348 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |