Fadlillah, Muhammad Ficky (2018) Peran komunikasi organisasi dengan self Awareness pada anggota Komunitas Independent Megapro Lumajang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (FullText)
13410089.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
INDONESIA:
Dalam mengikuti komunitas motor, individu diharuskan untuk mengikuti segala peraturan dan ketentuan yang sudah ditetapkan oleh komunitas yang sudah tertuang dalam AD/ART komunitas motor tersebut. Namun pada faktanya masih ada beberapa anggota dari komunitas yang tidak tertib dalam tata pelaksanaan keorganisasian di komunitas IML. Hal tersebut dapat disebabkan karena rendahnya self awareness pada diri anggota. Di dalam suatu komunitas tidak lepas dari komunikasi organisasi. Dan komunikasi organisasi diharapkan memberikan solusi dengan permasalahan tersebut.
Tujuan dilakukan penelitian ini untuk mengetahui tingkat komunikasi organisasi pada anggota komunitas, untuk mengetahui tingkat self awareness pada anggota komunitas, serta untuk mengetahui adakah peran komunikasi organisasi dengan self awareness pada anggota komunitas.
Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif yang dilakukan pada anggota komunitas Independent Megapro Lumajang yang berjumlah 40 orang anggota. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik total sampling, dengan cara mengambil seluruh jumlah dari populasi. Sementara pengumpulan data menggunakan skala komunikasi organisasi dan skala self awareness yang disusun oleh peneliti. Data yang diperoleh menggunakan analisis korelasi product moment untuk mengetahui Peran Komunikasi Organisasi dengan Self Awareness pada Anggota Komunitas Independent Megapro Lumajang.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa mayoritas anggota komunitas Independent Megapro Lumajang memiliki tingkat komunikasi organisasi yang sedang dengan prosentase 65% (26 orang) dan tingkat self awareness berada pada kategori sedang dengan prosentase sebanyak 67,5% (27 orang). Hasil analisis data menunjukkan nilai significant = 0,01. Penelitian ini juga menemukan korelasi pearson yang positif. Hasil ini menujukkan jika terdapat peran yang signifikan dari Komunikasi Organisasi dengan Self Awarenes.
ENGLISH:
In joining a motor community, individuals are required to comply with all rules and conditions set by the community which is already contained in the AD/ART of the motor community. But in fact there are some members of the community who are not in order in the implementation of the organization in the IML community. This can be due to low of self-awareness of the members. In a community it cannot be separated from organizational communication. And organizational communication is expected to provide solutions to the problem.
The purpose of this study was to determine the level of organizational communication in community members, to know the level of self-awareness in community members, and to know whether there was a role of organizational communication with self-awareness in community members.
This research was a quantitative research conducted on members of the community of Independent Megapro Lumajang amounted to 40 members. Sampling was done by total sampling technique, by taking the entire amount of the population. While the data collection was using the scale of organizational communication and scale of self-awareness compiled by the researcher. The data obtained was analyzed using product moment correlation analysis to know the role of Organizational Communication with Self-Awareness on Members of Independent Megapro Lumajang Community.
The results of this study indicated that the majority of members of the Independent Megapro Lumajang Community had a moderate level of organizational communication with a percentage of 65% (26 persons) and the level of self-awareness was in the moderate category with a percentage of 67.5% (27 persons). The result of data analysis showed value of significant = 0.01. The study also found a positive pearson correlation. These results indicated that there was a significant role of Organizational Communication with Self-Awareness .
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Irawan, Andik Rony | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Komunikasi Organisasi; Komunitas; Self Awareness; Organizational Communication; Community; Self-Awareness | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Zuhria Sulkha Amalia | ||||||
Date Deposited: | 08 Aug 2018 14:54 | ||||||
Last Modified: | 08 Aug 2018 14:54 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/10961 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |