Nafisa, Azca Ulfi (2017) The use of code-switching by the English teachers in MA Al Ma’arif Singosari. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13320025.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
This research aimed at finding out: (1) types of code switching used by English teachers in classroom interaction, (2) how the English teachers use code switching in the classroom interaction, and (3) why the teachers use code switching in the classroom interaction.
This research was conducted using descriptive qualitative method. The samples of the research consisted of 4 English teachers. In order to gather the data, the researcher used three research instruments, they were: classroom observation list, video recorder, and interview list. The types of code switching and the reasons for using code switching in the classroom were observed based on the theory proposed by Hoffman (1991). Moreover, to interpret the data gathered, the researcher analyzed them through three steps of analysis, they were: data reduction, data classification, and data description.
The findings were indicated six types of code switching found in the classroom interaction. Those were: (1) intra-sentential switches, (2) inter-sentential switches, (3) establishing continuity switches, (4) emblematic switching (interactional fillers code switching, exclamation and sentence connector), (5)intra lexical switching, and (6)involving a change of pronunciation. Meanwhile, the process of using code switching was when teacher gave explanation and instruction to the students.
The teachers did code switching generally because of some reasons, they were: (1)talking about particular topic, (2)being empathic about something, (3)interjection, (4)repetition used for clarification and (5)intention of clarifying the speech content, (6)the input for the students about learning English, (7) the students’ ability in English are not the same,(8)code switching can show the teachers’ power, (9)handling classroom and (10)background of the students. Therefore, after knowing the teachers’ reasons in using code switching, the researcher could understand about the reasons which were triggered toward the teachers.
INDONESIA:
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) jenis alih kode yang digunakan oleh guru bahasa Inggris dalam interaksi kelas, (2) bagaimana guru bahasa Inggris menggunakan alih kode dalam interaksi kelas, dan (3) mengapa guru menggunakan alih kode dalam interaksi kelas.
Penelitian ini dilakukan menggunakan metode deskriptif kualitatif. Sampel penelitian terdiri dari 4 guru bahasa Inggris. Untuk mengumpulkan data, peneliti menggunakan tiga instrumen penelitian, yaitu: daftar observasi kelas, perekam video, dan daftar wawancara. Jenis-jenis pengalihan kode dan alasan untuk menggunakan alih kode di kelas diamati berdasarkan teori yang diajukan oleh Hoffman (1991). Selain itu, untuk menginterpretasikan data yang dikumpulkan, peneliti menganalisisnya melalui tiga langkah analisis, yaitu: reduksi data, klasifikasi data, dan deskripsi data.
Penemuan itu menghasilkan enam jenis alih kode yang ditemukan dalam interaksi kelas. Yaitu: (1) alih kode yang terjadi dalam kalimat, (2) alih kode yang terjadi antar kalimat, (3) pengalihan secara berlanjut, (4) pengalihan simbolik (penggantian kode pengisi interaksional, seru dan konektor kalimat), (5) pengalihan leksikal dalam kalimat, dan (6) melibatkan perubahan pengucapan. Sementara itu, proses menggunakan alih kode adalah ketika guru memberikan penjelasan dan instruksi kepada siswa.
Para guru melakukan alih kode secara umum karena beberapa alasan, mereka adalah: (1) berbicara tentang topik tertentu, (2) bersikap empatik tentang sesuatu, (3) kata seru, (4) pengulangan yang digunakan untuk klarifikasi dan (5) niat mengklarifikasi isi percakapan, (6) masukan untuk siswa tentang belajar bahasa Inggris, (7) kemampuan siswa dalam bahasa Inggris tidak sama, (8) pengalihan kode dapat menunjukkan kekuatan guru, (9) penanganan kelas dan (10) latar belakang siswa. Oleh karena itu, setelah mengetahui alasan guru dalam menggunakan alih kode, peneliti dapat memahami alasan yang dipicu oleh guru.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Syafiyah, Syafiyah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Code Switching; Teachers; Students; Classroom Interaction; Alih Kode; Guru; Murid-Murid; Interaksi Kelas | ||||||
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris | ||||||
Depositing User: | Mely Santoso | ||||||
Date Deposited: | 02 Aug 2018 14:23 | ||||||
Last Modified: | 02 Aug 2018 14:53 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/10937 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |