Putri, Aniesa Haque Ayu Kartika (2017) Representation of the meaning of “beauty” in cosmetics advertisement: A semantic analysis. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13320151.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
In communication, people communicate each other in many ways such as by using sense, language and sign. In this research, the researcher does the research around semantics field in the utterance of language. This research discusses about presenting meaning of utterances in language advertisements with aimed to find the authentically presenting beauty concept which is hidden by the structure of utterance. The objective from this research for knowing the types of dimension meaning are appeared from the concept of beauty.
This research uses qualitative design because this research needs describe for each objects. In this research the researcher uses the theory of Geoffrey Leach, who mentioned the type of meaning and also the type of lexical relation in semantics for analyzing the object. The object of this research is the text of utterance uses for the advertisements. The objects of the research are three of commercial advertisement in cosmetics product, namely REVLON, MAYBELLINE, and L’Oreal Paris.
The finding of this research is that beauty can be presented in many ways. The researcher proves that beauty appear from the structure of utterances in advertisements. Furthermore, the researcher finds that those three objects have different presentations about the concept beauty. It also found that L’Oreal Paris advertisement presents the conceptual beauty which meant the true definition of beauty which appears in the whole of advertisement, the other advertisement is REVLON which presented the beauty concept by presenting the utterance Love and the last advertisement is MAYBELLINE presents the beauty concept by presenting the utterance Make it Happen.
For this research the researcher concludes that the language of advertisement cannot be always presented in the real concept of the message but also language of advertisement can be presented by hidden concept which send the message in other aspect.
INDONESIA:
Pada komunikasi, manusia berkomunikasi antara satu dan lainnya dengan banyak perantara seperti menggunakan perasa, bahasa, dan tanda. Pada penelitian ini, peneliti melakukan penelitian terhadap ranah semantik pada kata-kata yang terdapat pada bahasa. Penelitian ini mendiskusikan tentang penjabaran arti kata pada sebuah bahasa iklan dengan tujuan untuk menemukan kecocokan penjabaran konsep dari kata “Beauty” yang tersembunyi pada susunan kata-kata. Objektik pada penelitian ini adalah untuk mengetahui tipe-tipe arti yang muncul dari konsep makna “Beauty”tersebut.
Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif karena penelitian ini membutuhkan pendeskripsian pada setiap objek. pada penelitian ini peneliti menggunakan teori dari Geoffrey Leach, yang menyebutkan beberapa tipe dari jenis arti dan juga beberapa tipe pada hubungan leksikal dalam semantik untuk analisis objek. Sementara itu objek pada penelitian ini adalah teks kata-kata yang digunakan untuk bahasa periklanan. Objek dari penelitian ini ada tiga macam iklan produk kosmetik, yaitu REVLON, MAYBELLINE, dan LOREAL PARIS.
Hasil dari penelitian ini mengungkapkan bahwa kata “Beauty” dapat dipresentasikan pada banyak arti. Peneliti membuktikan bahwa konsep dari “Beauty” muncul pada susunan kata-kata yang digunakan untuk bahasa-bahasa iklan. Selain itu peneliti menemukan pada tiga objek tersebut memiliki perbedaan presentasi makna dari konse tersebut, yang mana pada iklan LOREAL PARIS …….
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Rofiq, Zainur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Semantic; Advertisement; Beauty; Semantik; Iklan | ||||||
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris | ||||||
Depositing User: | Durrotun Nafisah | ||||||
Date Deposited: | 27 Apr 2018 10:07 | ||||||
Last Modified: | 27 Apr 2018 10:07 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/10930 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |