Ibad, Irsyadul (2017) Nilai-nilai pendidikan akhlak dalam Kitab Risalatul Muawwanah dan implementasinya dalam kehidupan sehari-hari. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12110152.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pendidikan akhlak adalah suatu usaha yang dilakukan dengan sadar untuk menanamkan keyakinan dalam lubuk hati seseorang, guna mencapai tingkah laku yang baik dan terarah serta menjadikan sebagai suatu kebiasaan baik menurut akal maupun syara’. Penyimpangan dan dekadensi akhlak yang terjadi pada kebanyakan manusia itu disebabkan karena lemahnya iman seseorang
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) mengetahui nilai pendidikan akhlak dalam kitab Risalatul Mu’awanah. (2) mengetahui implementasi kitab Risalatul Mu’awanah terhadap peserta didik di tengah masyarakat.
Untuk mencapai tujuan di atas, digunakan pendekatan penelitian kepustakaan dengan metode pendekatan sejarah. Pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan dengan metode dokumentasi. Metode analisis data dalam penelitian ini adalah deskriptif analitik, diusahakan pula adanya analisis dan intepretasi atau penafsiran terhadap data-data tersebut.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai-nilai pendidikan akhlak yang ada dalam kitab Risalatul Mu’awanah karya Al-Habib Abdullah bin Alwi bin Muhammad Al-Haddad antara lain (1) Pendidikan akhlak kepada Allah SWT, pendidikan akhlak kepada diri sendiri, pendidikan akhlak di lingkungan masyarakat (2) kitab Risalatul Mu’awanah karya Al-Habib Abdullah bin Alwi bin Muhammad Al-Haddad dapat di implementasikan oleh peserta didik dengan cinta kepada Allah SWT, Pendidikan rela dengan ketentuan Allah, Pendidikan memperkuat keyakinan diri, Pendidikan untuk memperbaiki, Pendidikan mengisi waktu dengan hal bermanfaat, Pendidikan Melakukan aktifitas sehari-hari, Pendidikan ketulusan hati terhadap orang lain, Pendidikan untuk selalu bertaubat, Pendidikan bersikap sabar, Pendidikan untuk menjaga kebersihan, Pendidikan berbakti kepada orang tua, Pendidikan berbicara baik terhadap saudara, Amar makruf nahi munkar, menghindari sendau gurau, memuliakan guru, Pendidikan untuk saling tolong menolong, Ramah tamah dan menjaga silaturrahmi terhadap tetangga, Pendidikan untuk selalu bersimpati terhadap orang lain.
ENGLISH:
Moral education is an effort that is made consciously to instill confidence in the subconscious of a person, in order to achieve good and directed behavior and make good habit according to reason (Aqli) and syara '. Irregularities and moral decadence that have been occurring in most humans due to the weakness of faith, bad environment, and incessant media so that any access can be more easily accepted by the community and without good and bad filtering.
The purpose of this study was to: (1) know the values of moral education in the book of Risalatul Mu'awanah. (2) to know the relevance of the book Risalatul Mu'awanah to the Education of Morals.
To achieve the objectives above, it was used literature research approach with historical approach method. Data collection in this research was done by documentation method. Methods of data analysis in this research was descriptive analysis, it was cultivated the analysis and interpretation of the data, therefore it was more appropriate if was analyzed according to the content that was called content analysis.
The results revealed that the values of moral education in the book of Risalatul Mu'awanah by Al-Habib Abdullah bin Alwi bin Muhammad Al-Haddad, namely (1) Ilahiyah values included, the Education of Love to Allah SWT, Education to accept the provisions of God , Education reinforces self-belief, Education is patient, Education to improve its intentions. Insaniyah values included Education to fill time with things useful, Perform daily activities, Education to keep clean, Education to respect parents, Amar makruf nahi munkar, avoiding jokes, glorifying teachers, Education to help each other, Kindness and Maintaining silaturrahmi to neighbors, Education to sympathize with others always (2) The values of moral education in the book of Risalatul Muwwanah is very relevant to moral education today, because in the book of Risalatul Muawanah can be used as a reference in learning of Islamic Religious Education, Especially the moral subjects, and also applied in everyday life, in order to become a great moral human and has noble personality.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Asrori, Muhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kitab Risalatul Muawwanah; Pendidikan Akhlak; The Book of Risalatul Muawanah; Education of Morals | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Arsyadillah Arsyadillah | ||||||
Date Deposited: | 23 Apr 2018 13:55 | ||||||
Last Modified: | 23 Apr 2018 13:55 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/10905 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |