Safak, Safak (2017) Analisis kegiatan remedial pada pembelajaran tematik kelas I Al Ghifari di MIN Sumberjati Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13140061.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kegiatan remedial merupakan suatu bentuk pembelajaran yang bersifat membetulkan atau memperbaiki kebiasaan belajar, dan peningkatan kompetensi umum dari siswa. Kegiatan remedial ini dirasa sangat penting dalam proses pembelajaran tematik Kurikulum 2013, sehingga kegiatan ini harus diwujudkan dalam kegiatan pembelajaran tematik di kelas.
Rumusan masalah yang akan dikaji dengan mengacu pada latar belakang masalah, maka didapat rumusan masalah: Bagaimana pelaksanaan, hasil dan tindak lanjut kegiatan remedial pada pembelajaran tematik kelas I Al Ghifari di MIN Sumberjati Blitar?. Tujuan dari penelitian ini adalah Mengetahui, mengeksplorasi, serta mendeskripsikan pelaksanaan, hasil dan tindak lanjut kegiatan remedial pada pembelajaran tematik kelas I Al Ghifari di MIN Sumberjati Blitar.
Untuk mencapai tujuan tersebut maka peneliti menggunakan metode penelitian kualitatif. Jenis penelitian studi kasus yakni salah satu jenis metode yang secara empiris menginvestigasi fenomena sementara dalam konteks tidak tampak secara jelas, yang selanjutnya ditujukan untuk menghimpun data, mengambil makna, dan mendapatkan pemahaman dari kasus tersebut.
Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa dalam pelaksanaan kegiatan remedial pada pembelajaran tematik guru memulainya dengan mengidentifikasi masalah menyiapkan media serta alternatif kegiatan remedial. Guru masih belum membuat RPP khusus kegiatan remedial sehingga dalam pelaksanaannya guru masih menggunakan RPP pembelajaran tematik. Kegiatan remedial dilaksanakan dengan pemberian PR untuk materi selanjutnya, pengelompokan dan pemberian tugas tersendiri ketika proses pembelajaran berlangsung bagi siswa yang membutuhkan remedial, dan pemberian waktu tambahan setelah jam pelajaran terakhir sebelum pulang sekolah dengan memberikan materi pembelajaran yang belum dikuasai. Hasil dari kegiatan remedial belum signifikan sehingga diberikan tindak lanjut pada program calistung.
ENGLISH:
The remedial activities are the process that aims to correct, arrange, or verify the learning habit itself and the improvement of the students’ competence. The remedial is considered as an important process in thematic learning curriculum ’13, therefore this activity should be impelemented on learning process in the classeoom.
The research problems are focused on the backgorund of the problems, those are; how the implementation, the result, and the follow remedial acitivities. In hematic learning in the first grade of alghifari islamic elemntary school sumberjati blitar? The objective of the research is to know, explore and to describe the mplementatip, the result and the action in remedial activities in thematic learning in the first grade of Al Ghifari In Islamic Elementary School Sumberjati Blitar.
To accomplish the objectives/ the purpose of the research, the researcher use qulitative research method. Case study is one of the empiric methods aims to investigate temporarily phenomenon that not clearny. Then it used to collect the data, take the meaning and get the comprehension in that case.
Based on the result of the research, it can be concluded that the implementation of remedial acitivty in thematic learning, the teacher started by identifying the problems by using the media and remedial acitivity. The teacher does not make the particula lesson plan yet in remedial activities therefore in its implementation the teacher still used thematic lesson plan. The remedial activities are implemented by giving the students homeworks for the next learning materials, grouping and the assigment (the task) for the students that need remedy and also give
them the aditional times in the last lesson hours before going home by give the tudents the materials that they have not understand yet. The result of the remedial ctivitivities are not really significant so it need to be discussed in calistung program.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Octaberlina, Like Raskova | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kegiatan Remedial; Pembelajaran Tematik; Remedial Acivities; thematic learning | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Durrotun Nafisah | ||||||
Date Deposited: | 27 Apr 2018 10:05 | ||||||
Last Modified: | 27 Apr 2018 10:05 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/10883 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |