Pengembangan media pembelajaran berbasis autoplay dalam pembelajaran ilmu tajwid bagi santri TPQ Ath-Thohiriyah II Awang-Awang Mojosari Mojokerto

Amalia, Rizqy (2018) Pengembangan media pembelajaran berbasis autoplay dalam pembelajaran ilmu tajwid bagi santri TPQ Ath-Thohiriyah II Awang-Awang Mojosari Mojokerto. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (FullText)
14110111.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (6MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Pengembangan Media Pembelajaran ini berdasarkan kenyataan bahwa belum adanya media pembelajaran yang memiliki kriteria sebagai media pembelajaran multimedia interaktif dan efektif.

Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan prosedur pengembangan media pembelajaran berbasis Autoplay dalam pembelajaran Ilmu Tajwid bagi santri TPQ Ath-Thohiriyah II Mojokerto dan untuk mengetahui keefektifan pengembangan media pembelajaran berbasis Autoplay dalam pembelajaran Ilmu Tajwid bagi santri TPQ Ath-Thohiriyah II Mojokerto.

Model pengembangan yang digunakan dalam penelitian dan pengembangan ini adalah model pengembangan Borg & Gall yang terdiri dari 8 tahap yaitu 1) Tahap penelitian dan pengumpulan data, 2) Tahap perencanaan, 3) Tahap pengembangan format produk awal, 4) Tahap uji coba awal oleh validasi, 5) Tahap revisi produk, 6) Tahap uji coba lapangan, 7) Tahap revisi produk II, 8) Tahap desiminasi dan implementasi. Subjek penelitian adalah dosen, guru dan santri TPQ Ath-Thoriyah II kelas Qira’ati jilid 4. Pengumpulan data menggunakan angket, pedoman wawancara, lembar observasi dan tes.

Adapun hasil penelitian pengembangan ini adalah 1) telah berhasil menjelaskan dengan detail prosedur pengembangan media pembelajaran berbasis Autoplay 2) produk pengembangan ini telah terbukti menarik dan efektif untuk meningkatkan hasil belajar santri yang didasarkan pada hasil angket yang didapat dari tanggapan validator, ahli materi sebesar 96%, ahli media sebesar 74%, ahli pembelajaran I sebesar 93%, ahli pembelajaran II sebesar 89%, dan tanggapan santri sebesar 94. 13%. Adapun peningkatan hasil belajar ditunjukkan analisis data dari pretest dan posttest dari hasil uji T yang dilakukan dengan taraf kebenaran 95% diperoleh hasil signifikansi sebesar 0,000 < 0,05 maka ada perbedaan yang signifikan hasil belajar santri antara sebelum dan sesudah menggunakan media pembelajaran berbasis Autoplay.

ENGLISH:

The development of Autoplay-Based Learning Media was based the fact that the absence of media that have the criteria as a medium of interactive and effective multimedia learning.

The purposes of the research was to describe the procedure of the development of Autoplay-based learning media in Science of Recitation for student of TPQ Ath-Thohiriyah II Mojokerto and to know the effectiveness and of the development of Autoplay-based learning media in Science of Recitation for student of TPQ Ath-Thohiriyah II Mojokerto.

The development model of Borg & Gall that consisted 8 steps, they were 1) research and data collection, 2) plan, 3) the first development of product format, 4) advanced validation, 5) first product revision, 6) field trials and error, 7) second product revision, and 8) dissemination and implementation. Subjects of the research were lecturers, teachers, and students of TPQ Ath-Thohiriyah II of grade Qira’ati volume 4. Collecting data using questionnaire, interview, observation and test.

The result of the development were 1) has detail explained the procedure of the development of Autoplay-Based learning media 2) the development product has proved attractive and effective in increasing the students learning outcomes based on the results obtained from the questionnaire responded by validators, subject matter expert for 96%, 74% media expert, learning expert I of 93%, learning expert II 89%, and 94. 13 % from students responses. The study results indicated an increase in data analysis of pretest and posttest result of T test conducted with a level of 95% in the truth of the results obtained significance of 0,000 < 0,05 then there was a significant difference between the student learning outcomes before and after the use of Autoplay-based learning media.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Maimunah, Siti Annijat
Keywords: Pengembangan; Media Pembelajaran; Autoplay; Ilmu Tajwid; Development; Learning Media; Autoplay; Science of Recitation
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Zuhria Sulkha Amalia
Date Deposited: 23 May 2018 05:22
Last Modified: 23 May 2018 05:22
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/10858

Actions (login required)

View Item View Item