Sultan, Wahab (2017) Peranan bimbingan konseling dalam membentuk kecerdasan spiritual siswa kelas VII MTs Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13110160.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Anak-anak adalah makhluk spiritual. Secara alami mereka memiliki apa yang selama bertahun-tahun kita coba peroleh kembali. Bisakah seseorang tetap berada dalam cahaya spiritualitas hakiki dan mempertahankan di era modern ini. Dengan kecerdasan spiritual kita dapat memahami esensi kita di dunia ini. Mengingat berbagai sifat seperti itu, maka diperlukan adanya peran bimbingan konseling dari guru dalam membentuk kecerdasan spiritual siswa di sekolah.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) mengetahui langkah-langkah guru BK dalam membentuk kecerdasan spiritual Siswa Kelas VII Madrasah Tsanawiah Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang, (2) mengetahui strategi guru BK dalam membentuk kecerdasan spiritual (3) mengetahui hasil dari upaya guru BK dalam membentuk kecerdasan spiritual siswa.
Untuk mencapai tujuan di atas, digunakan pendekatan penelitian kualitatif. Instrumen kunci adalah guru BK dan siswa kelas VII, dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Data dianalisis dengan cara mereduksi data yang tidak relevan, memaparkan data dan menarik kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) langkah-langkah guru BK memberikan bimbingan dalam membentuk kecerdasan spiritual siswa kelas VII MTs Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang yaitu; Melakukan proses mendatangi/ melakukan pemanggilan, menanyakan klien apa yang menjadi sumber masalah, meringkas data yang diperoleh, menyimpulkan penyebab masalah, langkah penyelesaian oleh konselor dan klien ke arah penyesuaian diri. (2) Sebagai strategi guru BK dalam memberikan bimbingan konseling dalam membentuk kecerdasan spiritual siswa; Menganggap seorang klien adalah orang terdekatnya, membimbing dengan keikhlasan, ketulusan, dan penuh kasih sayang, tidak memberi kekerasan tetapi dengan pengertian. (3) hasil dari upaya guru BK dalam membentuk kecerdasan spiritual; memiliki pandangan hidup atau suatu visi, disiplin, sopan santun yang baik, melaksanakan 3S senyum, sapa, salam, jujur, sabar, tidak mudah menyerah, tolong menolong.
ENGLISH:
Children are spiritual beings. Naturally they have what for many years we are trying to get back. Can someone remain in light and maintain essential spirituality in this modern era. Instead of trying to regain inner strength after adulthood. With our spiritual intelligence can grasp the essence we in this world. Given the variety of nature like that, then the existence of the necessary role of guidance counseling from teachers in shaping the spiritual intelligence of students in the school.
The purpose of this study is to: (1) know the steps BK teachers in forming spiritual intelligence Grade VII Madrasah Tsanawiah Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang (2) know the BK teacher steps in shaping the spiritual intelligence Grade VII Madrasah Tsanawiah Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang (3) knowing the results of the efforts of BK teachers in shaping the spiritual intelligence grade VII Madrasah Tsanawiah Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang.
To achieve these goals, qualitative research approach used with this type of case study intensively towards an institution. A key instrument is the teacher of BK and grade VII, and data collection techniques used are observation, interview, and documentation. The data were analyzed by means of the reduction of irrelevant data, exposing the data and draw conclusions.
The results showed that, (1) BK teacher steps provide guidance in shaping the spiritual intelligence grade VII MTs Sunan Kalijaga Karangbesuki Malang are; Did the process go to/do the calling, asking the client what is the source of the problem, summarizes the data obtained, concluded the cause of the problem, the steps of completion by the counselor and the client toward conformity (2) as a strategy in delivering BK teacher guidance counseling in the form of spiritual intelligence of students; Assume a client is a person named Guide by sincerity, and full of compassion, do not give a violent but with understanding. (3) the result of the efforts of BK teachers in forming spiritual intelligence; have a life or a vision, discipline, good manners, implement 3S smile, hailed, greet, honest, patient, do not easily give up, mutual help.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Masruri, M. Hadi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Bimbingan Konseling; Kecerdasan Spiritual; Counseling; Spiritual Intelligence | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Mely Santoso | ||||||
Date Deposited: | 30 Jul 2018 14:39 | ||||||
Last Modified: | 30 Jul 2018 14:39 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/10857 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |