Rohmaniah, Nuzulul (2017) Syntactic ambiguity on students’ writing in State Senior High School 9 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13320171.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH :
Syntactic ambiguity occurs when a sequence of words has more than one syntactic interpretations, for example: Put the block in the box on the table. This sentence has more than one meanings. It can be put the block (in the box on the table) or it can be put (the block in the box) on the table. It is a common problem which both native speakers and second language learners may face in learning English. In writing English sentences for second language learners, the opportunity to make the syntactical ambiguity is higher than the native speakers.
This study focuses on syntactic ambiguity on students’ writing in Senior High School 9 Malang. This study was conducted to find out the types of syntactic ambiguity according to Gorrell’s theory and how parsing takes role for those ambiguity.
This study used descriptive qualitative method to discuss the syntactic ambiguity analysis on students’ writing. The data of this study are the sentences in student’s composition, which consist of syntactic ambiguity, written by the first year students of State Senior High School 9 Malang. To analyze the data, the writer used Gorrell’s theory. Gorrell refers to three distinct areas of an ambigious string, i.e. the onset of ambiguity, the ambiguous region, and the resolution of ambiguity. Based on this theory, the writer identified the types of syntactic ambiguity in the data. Then, she described how the parsing took a role for those ambiguity.
From the analysis, the result of this study shows that the writer found 12 data which consist of syntactic ambiguity. Syntactic ambiguity happens when a phrase or sentence has more than one meanings. The writer determined the syntactic ambiguity sentences in accordance with the Gorrell’s theory. Then, she used parsing strategy to differentiate the meanings in the sentence. The ambiguous meaning was found and corrected considering the context of the sentence.
INDONESIA :
Ambiguitas sintaksis terjadi bila urutan kata memiliki lebih dari satu interpretasi sintaksis, misalnya: Letakkan blok di dalam kotak di atas meja. Kalimat ini memiliki lebih dari satu makna. Bisa letakkan blok (di dalam kotak di atas meja) atau bisa letakkan (blok di dalam kotak) di atas meja. Ini adalah masalah umum yang mungkin dihadapi oleh penutur asli dan pelajar bahasa kedua dalam belajar bahasa Inggris. Dalam menulis kalimat bahasa Inggris untuk pelajar bahasa kedua, kesempatan untuk membuat ambiguitas sintaksis lebih tinggi daripada penutur asli.
Kajian penelitian ini berfokus pada ambiguitas sintaksis terhadap tulisan siswa di SMA Negeri 9 Malang. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui jenis-jenis ambiguitas sintaksis sesuai dengan teori Gorrell dan bagaimana parsing berperan pada ambiguitas tersebut.
Kajian penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif untuk membahas analisis ambiguitas sintaksis terhadap tulisan siswa. Data dari penelitian ini adalah kalimat dalam tulisan karangan siswa, yang terdiri dari ambiguitas sintaksis, yang ditulis oleh siswa kelas I SMA Negeri 9 Malang. Untuk menganalisa data, penulis menggunakan teori Gorrell. Gorrell mengacu pada tiga bidang yang berbeda dari deretan ambigu, yaitu awalan ambiguitas, wilayah ambigu, dan resolusi ambiguitas. Berdasarkan teori ini, penulis mengidentifikasi jenis-jenis ambiguitas sintaksis dalam data. Kemudian, dia mendeskripsikan bagaimana parsing berperan dalam ambiguitas tersebut.
Dari hasil analisis, hasil kajian penelitian ini menunjukkan bahwa penulis menemukan 12 data yang terdiri dari ambiguitas sintaksis. Ambiguitas sintaksis terjadi bila frasa atau kalimat memiliki lebih dari satu makna. Penulis menentukan kalimat ambiguitas sintaksis sesuai dengan teori Gorrell. Kemudian, dia menggunakan strategi parsing untuk membedakan makna kalimat tersebut. Arti ambigu ditemukan dan dikoreksi dengan mempertimbangkan konteks kalimatnya.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Shartika, Mira | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Syntactic Ambiguity; Onset of Ambiguity; Ambiguous Region; Resolution of Ambiguity; Parsing Strategy. | ||||||
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris | ||||||
Depositing User: | Sayyidah Awwaliyah | ||||||
Date Deposited: | 23 May 2018 10:52 | ||||||
Last Modified: | 23 May 2018 10:52 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/10624 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |