Hassan, Innamul (2017) Implementasi algoritma artificial bee colony untuk membangkitkan perilaku NPC pada game survival horror “left alone” sebagai media pengenalan rumah Cut Nyak Dhien. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13650019.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Cut Nyak Dhien adalah seorang pejuang wanita yang ikut andil dalam melawan penjajahan Belanda di Aceh, peninggalannya yang masih ada yaitu rumahnya yang telah menjadi museum sejarah di Banda Aceh. Seiring berjalannya waktu dan berkembangnya produk teknologi, anak muda mulai melupakan sejarah yang telah membangun bangsanya, dan salah satu sejarah yang terlupakan adalah perjuangan Cut Nyak Dhien semasa hidupnya.
Untuk melestarikan sejarah Cut Nyak Dhien maka dibutuhkan sarana agar anak muda dapat mempelajari sejarah tanpa harus berkunjung langsung ke museumnya. Konten permainan adalah salah satu media hiburan yang banyak digemari masyarakat. Penelitian ini menjelaskan bagaimana merancang perilaku pencarian NPC pada game dan juga menjelaskan bagaimana membangun game edukasi bergenre survival horror. Left Alone adalah permainan edukasi bergenre survival horror berbasis desktop yang dibangun dengan game engine Unity 5. Pemain akan menyelesaikan misi di lokasi yang bertempat di rumah Cut Nyak Dhien, level desain dibuat semirip mungkin dengan rumah aslinya, sehingga pemain dapat mempelajari dan memahami sejarah yang tersirat. Karakter musuh menggunakan sistem kecerdasan buatan yang akan mencari keberadaan pemain.
Implementasi kecerdasan buatan pada penelitian ini diterapkan pada NPC dengan memanfaatkan algoritma Artificial Bee Colony, algoritma ini digunakan sebagai pembangkit perilaku pencarian, penelitian ini difokuskan pada platform desktop.
ENGLISH:
Cut Nyak Dhien is a female warrior who contributed to the Dutch colonialism in Aceh, the remaining legacy of his house which has become a history museum in Banda Aceh. As time goes by and the development of technology products, young people begin to forget the history that has built its nation, and one of the forgotten history is the struggle Cut Nyak Dhien during his life.
To preserve the history of Cut Nyak Dhien then needed a means for young people to learn the history without having to visit directly to the museum. Game content is one of the popular entertainment media. This research explains how to design NPC search behavior in games and also explains how to build educational game genre survival horror. Left Alone is a desktop-based survival horror genre education game built with Unity 5 game engine. The player will complete the mission at the location housed in Cut Nyak Dhien's home, the design level is made as closely as possible to the original house, so players can learn and understand the implicit history . The enemy's character uses an artificial intelligence system that will search for the presence of players.
Implementation of artificial intelligence in this study applied to NPC by utilizing Artificial Bee Colony algorithm, this algorithm is used as generator of search behavior, this research focused on desktop platform.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Faisal, Muhammad and Arif, Yunifa Miftachul | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Artificial Bee Colony; NPC; Game Survival Horror | |||||||||
Departement: | Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Informatika | |||||||||
Depositing User: | Arsyadillah Arsyadillah | |||||||||
Date Deposited: | 09 May 2018 11:03 | |||||||||
Last Modified: | 09 May 2018 11:03 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/10584 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |