Khomariyah, Aniek Nurul (2017) Aplikasi Augmented Reality pembelajaran Kingdom Animalia Ordo Carnivora. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13650015.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Penerapan Teknologi augmented reality untuk saat ini telah berkembang dengan sangat pesatnya. Banyak sekali bidang yang memanfaatkan teknologi tersebut tak terkecuali bidang pendidikan sebagai media belajar siswa. Salah satu materi ajar untuk siswa sekolah dasar (SD) adalah klasfikasi makhluk hidup. Berdasarkan jenis makanannya hewan akan diklasifikasikan menjadi 3 jenis herbivora, carnivora, dan omnivora. Untuk saat ini, media belajar siswa masih terfokus pada penggunakan teksbook. Dengan memanfaatkan teknologi augmented reality memungkinkan tercipta sebuah media pembelajaran baru dengan menggabungkan dunia maya lewat objek-objek 3d ke dalam lingkungan nyata. Agar menghasilkan interaksi antar user dan aplikasi diterapkanlah metode transformasi geometri yang mecakup skala, rotasi dan translasi. Berdasarkan hasil uji coba metode transfomasi dapat diterapkan pada aplikasi ini berupa objek maya dapat melakukan rotasi, translasi dan skala. Dalam penelitian ini didapatkan jarak optimal deteksi marker antara 10 cm sampai dengan 45 cm. Sedangkan kemiringan sudut minimum adalah 400.
ENGLISH:
Application of augmented reality technology to date has grown fastly. Lots of scope that utilize the technology is no exception, scope of education as a medium of student learning. One of the teaching materials for elementary school students (SD) is the classification of organism. Based on the type animals food will be classified into 3 types of herbivores, carnivores, and omnivores. For now, the students' learning media is still focused on the use of textbooks. By exploit the technology augmented reality can created a new learning media with the virtual world through 3d objects into the real environment. next, to generate interaction between users and applications performed geometric transformation methods that include scale, rotation and translation. Based on the results of experiments transfomasi method can be applied to this application in the form of virtual objects can do rotation, translation and scale. In this research, the optimal distance detection of marker between 10 cm to 45 cm. While the slope of the minimum angle is 400.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Faisal, Muhammad and Nugroho, Fresy | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Transformasi Geometri; Hewan Carnivora; Geometry Transformation; Augemented Reality; Andorid; Carnivora Animals | |||||||||
Departement: | Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Informatika | |||||||||
Depositing User: | Arsyadillah Arsyadillah | |||||||||
Date Deposited: | 09 May 2018 10:45 | |||||||||
Last Modified: | 09 May 2018 10:45 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/10578 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |