Iman, Alif Nur (2017) 3D labirin adventure game untuk pengenalan pelajaran PKPBA menggunakan algoritma menge sebagai crowd simulation pada NPC. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12650043.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
PKPBA adalah mata kuliah wajib mahasiswa UIN Maliki Malang. Pembelajaran PKPBA pada umumnya seperti perkuliahan di mana mahasiswa sebagai pendengar dan dosen sebagai pembicara. Di era yang modern ini pembelajaran dapat dikembangkan agar lebih menarik.
Agar pembelajaran menjadi menarik maka butuh saran untuk mewadahi pelajaran menjadi konten yang menarik. Konten permainan adalah salah satu media pembelajaran yang banyak digemari masyaratakat. Konten yang unik merupakan salah satu daya tarik untuk mampu mendukung iklim belajar.
Penelitian ini menjelaskan bagaimana merancang perilaku Crowd Simulation dalam NPC pada suatu game dan juga menjelaskan bagaimana membangun adventure game yang bernuansa edukasi. 3D Labirin Adventure Game adalah permainan edukasi berjenis adventure berbasis desktop yang dibangun dengan memanfaatkan Unity3d. Pemain memasuki labirin yang rumit yang mana di tiap ruangannya terdapat NPC dengan Crowd Simulation. Karakter musuh mengimplementasikan sistem kecerdasan buatan yang akan mendeteksi keberadaan NPC atau benda lain.
Implementasi kecerdasan buatan pada penelitian ini diterapkan pada NPC dengan memanfaatkan Algoritma Menge. Algoritma Menge digunakan sebagai pembangkit perilaku pendeteksi keberadaan NPC atau benda lain. Penelitian ini difokuskan pada platform desktop.
ENGLISH:
PKPBA is general class for all college student of UIN Maliki Malang. In general, PKPBA class is just like normal lecture class which collage as listener and lecturer as speaker. Nowadays, learning can be developed in such a way to be more attractive.
In order to make learning to be more attractive, we need to accommodate the content of lesson to be interesting content. Games is one of interesting content which can be implemented as lesson. Unique content will increase productivity on studying and boost climate of studying.
This research explain about how to designing Crowd Simulation behaviour on NPC inside the game and develop the adventure game become education. 3D Labirin Adventure Game is education game desktop developed using Unity 3D. Player need to find the way out through complicated labyrinth. On each labyrinth room, there are NPC implemented with Crowd Simulation behaviour. This NPC will detect another NPC or anything on their environtment.
Artificial Intellegence in this research implemented inside the NPC using Menge Algorithm. Menge Algorithm is used as detector of the environment around NPC. This research using desktop as platform.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Nugroho, Fresy and Arif, Yunifa Miftachul | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | NPC; Permainan Petualangan; Menge | |||||||||
Departement: | Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Informatika | |||||||||
Depositing User: | Arsyadillah Arsyadillah | |||||||||
Date Deposited: | 09 May 2018 10:35 | |||||||||
Last Modified: | 09 May 2018 10:35 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/10572 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |